Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

NS worstelt met gevolgen crisis

18-02-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ns-logo.jpg
Hoe gevoelig is het treinvervoer voor de gevolgen van de economische crisis? Dat zal een van de vragen zijn waarop donderdag een antwoord te verwachten valt als de Nederlandse Spoorwegen (NS) de jaarcijfers presenteren. Begin 2009 bij de presentatie van de cijfers over 2008 en bij de presentatie van de halfjaarcijfers over dit jaar waarschuwde president-directeur Bert Meerstadt van de NS al dat de reizigersgroei zou stagneren.
In de eerste helft van het jaar groeide het aantal reizigers met 1,2 procent, een halvering ten opzichte van het jaar ervoor. ,,We verwachten wel boven de nul uit te komen'', zei de NS toen. Het kabinet streeft naar een jaarlijkse groei van het aantal treinreizigers met 5 procent. Dat is zelfs in 2008 niet gehaald, toen de groei uitkwam op 4,1 procent.
De winst van het bedrijf zal flink gedaald zijn, in de eerste zes maanden van het jaar daalde de winst al met 66 miljoen euro tot 100 miljoen euro. Bovendien heeft NS te kampen met aanloopverliezen op de hogesnelheidslijn en pendelt de Fyra zoals de nieuwe hogesnelheidsdienst van NS Hispeed heet, alleen nog op beperkte snelheid tussen Amsterdam en Rotterdam in plaats van razendsnel te rijden tussen Amsterdam en Brussel.
Bij de presentatie van de halfjaarcijfers bleek de NS op alle terreinen gevoelig voor de recessie: De reizigersgroei vlakte af, de winkels op de stations leverden minder op en NS Poort, de vastgoedpoot van de NS, had het zwaar.
Alle bedrijfsonderdelen moesten de kosten met 5 procent terugdringen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!