Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

NPO steekt drie keer zoveel geld in online

29-08-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
NPO logo 930
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) investeert de komende jaren drie keer zoveel geld in zijn online en on-demandaanbod. ,,We willen daar zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten'', zei NPO-voorzitter Shula Rijxman bij de seizoenspresentatie in Hilversum. Het bedrag gaat omhoog van 20 miljoen euro naar 60 miljoen euro.
On demand
Met het geld worden onder meer vaker speciale programma's gemaakt voor NPO Start, de onlangs vernieuwde video on-demanddienst. Het gaat bijvoorbeeld om korte documentaires of experimentele series. Ook wil de publieke omroep extra geld uittrekken voor ,,Nederlands topdrama van internationale allure''. De investering gaat volgens Rijxman ten koste van het 'gewone' tv-kijken. Welke keuzes daarvoor moeten worden gemaakt, is nog niet bekend.
NPO Start wil verder op korte termijn previews en 'bingewatching' bieden, meerdere series achterelkaar kijken. ,,Dat is wat het publiek verwacht'', aldus de voorzitter. ,,We willen dat snel bieden.'' Ze deed daarmee een dringend beroep op de politiek in Den Haag hier dan ook snel toestemming voor te geven.
Club HUB
Komend seizoen zijn er al diverse nieuwe online-initiatieven te zien bij de NPO, zoals het nieuwe middagprogramma voor jongeren Club HUB op zowel NPO3.nl, NPO101TV en YouTube.
Volgens Rijxman gaat het goed met NPO Start, de vervanger van Uitzending Gemist. De site is sinds juli in de lucht en is nog volop in ontwikkeling. ,,Maar het is al zoveel beter dan het was'', stelt ze tevreden. De voorzitter kon nog niet zeggen hoeveel abonnees de betaalde variant, NPO Start Plus, tot nu toe heeft. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!