In april ontving de rechtsbijstandverzekeraar 54 vragen over de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Toen de NOW-regeling in maart net was ingevoerd, waren dat er 29. ARAG verwacht dat er in mei meer vragen volgen en na de definitieve berekening van de omzetdaling nog meer drukte, omdat dan mogelijk terugvorderingen volgen. Dat ondernemers veel vragen hebben over de NOW-regeling merkte ook Kassa.
De NOW-regeling is bedoeld voor werkgevers die hun omzet flink zien terugvallen door de crisis. Zo komen bedrijven die tenminste 20 procent omzet verliezen in aanmerking. Ze kunnen, afhankelijk van hun omzetdaling, tot 90 procent van de loonkosten vergoed krijgen. In totaal leiden bedrijven circa 45 miljard euro verlies en vragen daarom compensatie via de NOW-regeling, meldde ABN AMRO.
Volgens arbeidsjurist Hanneke Boesveld wordt het steeds drukker. Dat heeft ermee te maken dat het aanvragen van de NOW makkelijk en toegankelijk is en ondernemers een voorschot snel ontvangen. Boesveld heeft wel zorgen over de toekomst, vanwege onder andere het berekenen van de omzet en het loon die de hoogte van de loonkostensubsidie bepalen. "De ondernemer moet een inschatting maken van de omzetdaling, maar deze onzekere tijd maakt dat lastig. Veel ondernemers hadden snel hulp nodig en hebben dus ook niet gewacht om zo een beter beeld te krijgen van de gevolgen voor de omzet."
Daarbij wordt het voorschot op de subsidie gebaseerd op het loon van afgelopen januari. Dat loon kan hoger zijn dan het werkelijk betaalde loon in de periode maart tot en met mei 2020. Dit komt doordat in januari vaak een dertiende maand wordt uitbetaald.
Ook krijgt ARAG veel vragen van organisaties en ondernemers die afhankelijk zijn van seizoensgebonden omzetten. Voor hen is het ongunstig dat het omzetverlies wordt bepaald op basis van de gemiddelde kwartaalomzet in 2019. De subsidie kan in dit soort gevallen uiteindelijk lager uitvallen dan het omzetverlies was vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!