Noord-Zuidlijn mag langzaam wennen aan metro
28-10-2015
• leestijd 1 minuten
Langzaamaan laten de bouwers van de Noord-Zuidlijn de metrotunnel diep onder de Amsterdamse binnenstad wennen aan de voertuigen die daar straks met hoge snelheid doorheen moeten razen. Deze week rijdt voor het eerst een metrostel door de gloednieuwe tunnel om het treinbeveiligingssysteem te testen. De metro hoeft nog niet op eigen kracht van zuid naar noord, maar wordt door een tunnelvoertuig aangedreven omdat er nog niet overal stroom is. Volgens projectleider Emiel Vergouw een op sommige punten bijzonder spannende oefening, maar het gaat vooralsnog helemaal volgens plan.
In april werd het eerste stuk spoor in Amsterdam-Noord al getest met een metrostel, dat toen nog over de weg moest worden aangevoerd. Afgelopen weekend kon voor het eerst via de nieuwe aansluiting op het bestaande metronet in Amsterdam Zuid een treinstel de Noord-Zuidlijntunnel ingereden worden. De testmetro, een M4-wagon die normaal in de reguliere dienstregeling rijdt, maakt de hele week in de avond en nacht proefritjes. Woensdagavond staat het traject tussen het Rokin en Centraal Station op het programma.
,,We bouwen het langzaam op", licht Vergouw toe. ,,Er rijdt nu voor het eerst een echte metro onder de Amsterdamse binnenstad, maar nog heel langzaam. Het is een spannend traject met een aantal flinke hellingen en bochten. Voor deze tests hebben we nog geen hoge snelheid nodig, dat komt later."
In het najaar van 2017 moet de metroverbinding tussen Amsterdam Noord en de zuidkant van de stad in gebruik worden genomen.
ANP