'Noodnet nodig voor telecomstoringen'
04-04-2012
• leestijd 1 minuten
De telecombedrijven in Nederland moeten een mobiel noodnet opzetten om bij storingen zoals die van woensdag bij Vodafone een uitwijkmogelijkheid te hebben. Dat bepleit Richard den Uyl van BTG, een belangenvereniging van telecomklanten. ,,Ik doe een appel op de telecombedrijven om om de tafel te gaan zitten'', aldus Den Uyl.
Geraakt
Veel leden van BTG zijn zwaar geraakt door de storing bij Vodafone. Daarbij gaat het om bedrijven in de private en de publieke sector, waaronder enkele heel grote. Den Uyl wil nog geen namen noemen. De bedrijven eisen opheldering van Vodafone en gaan misschien een schadeclaim indienen.
Schade
Den Uyl kan de omvang van de schade die woensdag is veroorzaakt nog niet inschatten. Zelf heeft hij al contact gezocht met Vodafone, maar hij heeft nog geen reactie ontvangen.
Compensatie
Uit een eerder onderzoek van Telecompaper, uitgevoerd na een ernstige storing met het BlackBerry-netwerk afgelopen oktober, is gebleken dat de helft van de smartphonegebruikers compensatie verwacht. Het onderzoek was op basis van een tweedaagse storing. Wanneer de oorzaak van de storing bij een bepaald netwerk lag, zou dit voor meer dan een derde een reden zijn om bij hun volgende aankoop voor een ander netwerk en dus andere aanbieder te kiezen.
Voor 30 procent is een kans op storing een reden om meer geld uit te geven voor een betrouwbaar netwerk.
ANP