Nog steeds veel problemen met OV-chipkaart
16-02-2013
• leestijd 3 minuten
Vanaf volgende maand zullen de NS-kaartautomaten geen papieren kortingskaartjes meer printen. In het najaar verdwijnt het papieren kaartje voorgoed en moeten alle reizigers gebruik maken van OV-chip of wegwerp OV-chip.
Problemen
De kaart werkt echter nog niet optimaal. Reizigers ervaren allerhande problemen met het gebruik ervan en met de klantenservice. Waar je terecht kan met je vraag is allerminst duidelijk. Bovendien blijkt dat het reizen met een OV-chipkaart duurder uit kan pakken dan reizen met een 'ouderwets' papieren kaartje. Voorbeelden daarvan zijn te zien in deze uitzending van Kassa.
Duurder
Een groot deel van de problemen en de prijsverschillen wordt veroorzaakt door de decentralisatie van het openbaar vervoer die eind vorige eeuw is ingezet. Als gevolg daarvan zijn er veel nieuwe vervoersmaatschappijen bijgekomen, ook op het spoor. Wanneer de reiziger moet overstappen van de ene vervoersmaatschappij naar de andere, dient men uit te checken bij de ene vervoerder en in te checken bij de andere vervoerder. Hierdoor maakt de reiziger in feite twee reizen. Dat heeft gevolgen voor de ritprijs en maakt het voor veel reizigers heel erg ingewikkeld.
OV-autoriteit
Een commissie onder leiding van Henry Meijdam presenteerde in 2011 een onderzoek naar de problemen met de OV-chipkaart. Daarnaast kwamen zij met een aantal aanbevelingen. Eén daarvan is de ontwikkeling van een overkoepelende OV-autoriteit die meer in staat zou moeten zijn problemen aan te pakken dan op dit moment het geval is met de versnippering van verantwoordelijkheden.
Meijdam is vervolgens zelf aangesteld door de minister om deze autoriteit op te richten. Daartoe zit hij al bijna 1,5 jaar om tafel met alle vervoersmaatschappijen, reizigersorganisaties en andere aanverwante partijen. Tot op heden is het overleg weinig succesvol. Ondertussen gaat men gewoon door met het invoeren van de OV-chipkaart als enig vervoersbewijs in het gehele openbaar vervoer.
Politiek
Op 28 februari
vergadert
de Tweede Kamercommissie over de OV-chipkaart. De afschaffing van de papieren kaartjes zal ook aan de orde komen. Eerder zijn er door de kamer eisen gesteld aan de afschaffing. Eén van die eisen is dat de reiziger slechts één keer per treinreis hoeft in- en uit te checken. Dit zogenaamde enkelvoudig in- en uitchecken lijkt echter nog ver weg. Groenlinks zal een motie indienen om het geld dat de vervoerders kunnen bijschrijven doordat de reiziger niet of foutief uitcheckt, ten behoeve te laten komen van het openbaar vervoer. De SP start op haar
website
een enquête waarin wordt gevraagd naar prijsstijgingen in het openbaar vervoer.
NS pleit voor één uniform kilometertarief
Alle vervoerders op het spoor moeten één tarief gaan rekenen voor het reizen met de trein. Daarvoor pleitte de directeur-consumentenmarkt Erik Beenen van de Nederlandse Spoorwegen zaterdagavond in de uitzending. Nederland telt vijf treinvervoerders die verschillende tarieven berekenen aan hun reizigers. Als reizigers met een ov-chipkaart reizen en overstappen van de een op de andere vervoerder moet de reiziger in- en uitchecken en betaalt de reiziger een ander tarief.
Lees
hier
het hele nieuwsartikel.
Als u ook klachten heeft over de OV-chipkaart, dan hoort Rover graag van u via
haar website
.