NN hoeft geen kosten terug te betalen aan klanten
30-07-2020
• leestijd 1 minuten
Verzekeraar Nationale-Nederlanden (NN) hoeft klanten bepaalde kosten niet terug te betalen. Dat oordeelt de rechtbank in Rotterdam in een zaak die door de Consumentenbond was aangespannen.
De Consumentenbond stelde dat NN klanten niet of onvoldoende informeerde over de aard en hoogte van de verzekeringskosten en overlijdensrisicopremie en vroeg de verzekeraar de te veel betaalde kosten en risicopremies aan klanten terug te geven. Die aanklacht heeft de recht nu in een eindvonnis verworpen.
Geen oneerlijke bedingen
Volgens de rechter hebben klanten een aanvraagformulier, dat werd ingevuld op basis van een offerte, ondertekend en ingediend. Daardoor is er een zogeheten wilsovereenstemming tussen de klanten en NN ontstaan over het in rekening brengen van bepaalde kosten. Daardoor is er geen sprake van "oneerlijke bedingen" of kosten die terug moeten worden betaald, aldus de rechter.
De rechtbank in Utrecht stelde in maart de Consumentenbond in het ongelijk in een vergelijkbare zaak tegen verzekeraar ASR. De bond spande de beide collectieve rechtszaken aan omdat de organisatie stelt dat de verzekeraars tussen eind jaren tachtig en begin van deze eeuw meer dan een half miljoen consumenten hebben gedupeerd met een woekerpolis.
Juiste informatie verstrekt
Volgens een zegsman van de NN onderschrijft de uitspraak dat de verzekeraar zijn klanten voldoende informatie heeft verstrekt. Volgens de woordvoerder was de informatie overeenkomstig met de regelgeving en maatschappelijke opvattingen van die tijd.
De Consumentenbond moet de proceskosten van zo'n 6000 euro betalen. ANP