Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nivel: gezondheidszorg leert nog te weinig van klachten

19-08-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
dokter huisarts 930x520
De gezondheidszorg leert nog onvoldoende van klachten van patiënten, meldt Nivel.  De afgelopen drie jaar is daarin niets verbeterd, constateert het onderzoeksinstituut.

Strengere regels

De zorg heeft sinds 2016 te maken met strengere regels voor omgang met klachten. Zo moeten patiënten terechtkunnen bij een klachtenfunctionaris en desnoods een geschillencommissie. Een van de doelen van deze voorschriften is om meer te leren van fouten, te voorkomen dat het nog eens misgaat én de zorg te verbeteren. Dat is voor patiënten ook een van de belangrijkste redenen om een klacht in te dienen, zegt Nivel, dat in opdracht van minister Bruins (Medische Zorg) heeft onderzocht hoe de zorg het er inmiddels vanaf brengt.

'Klachten nauwelijks gewogen'

Wanneer zorginstellingen en zorgverleners nadenken over manieren om beter werk te leveren, nemen ze klachten daarbij nog nauwelijks mee, oordeelt Nivel. Patiënten krijgen ook nog weinig goede raad van klachtenfunctionarissen. Het onderzoeksinstituut noemt dat 'teleurstellend'. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!