Nivel: gezondheidszorg leert nog te weinig van klachten
19-08-2019
• leestijd 1 minuten
De gezondheidszorg leert nog onvoldoende van klachten van patiënten, meldt Nivel. De afgelopen drie jaar is daarin niets verbeterd, constateert het onderzoeksinstituut.
Strengere regels
De zorg heeft sinds 2016 te maken met strengere regels voor omgang met klachten. Zo moeten patiënten terechtkunnen bij een klachtenfunctionaris en desnoods een geschillencommissie. Een van de doelen van deze voorschriften is om meer te leren van fouten, te voorkomen dat het nog eens misgaat én de zorg te verbeteren. Dat is voor patiënten ook een van de belangrijkste redenen om een klacht in te dienen, zegt Nivel, dat in opdracht van minister Bruins (Medische Zorg) heeft onderzocht hoe de zorg het er inmiddels vanaf brengt.
'Klachten nauwelijks gewogen'
Wanneer zorginstellingen en zorgverleners nadenken over manieren om beter werk te leveren, nemen ze klachten daarbij nog nauwelijks mee, oordeelt Nivel. Patiënten krijgen ook nog weinig goede raad van klachtenfunctionarissen. Het onderzoeksinstituut noemt dat 'teleurstellend'. ANP