Taxichauffeurs in de problemen door elektrische Nissan
28-11-2020
•
leestijd 4 minuten
•
3239 keer bekeken
•
Inmiddels rijden er ruim honderdduizend volledig elektrische auto’s in ons land. En dat is fijn, want het is voordelig voor het milieu vanwege de lagere CO2 uitstoot én voor de gebruiker, door de veel lagere kosten tijdens het gebruik. Maar belangrijk is wel dat er eerlijke voorlichting is over het daadwerkelijke bereik van de auto die je aanschaft. Een groep zelfstandige taxichauffeurs die een elektrische auto van Nissan aanschaften trekken aan de bel.
Omdat ze als taxi op Schiphol elektrisch moeten rijden, kocht een groep taxichauffeurs in najaar 2017 de nieuwe versie van de Nissan Leaf die in 2018 werd geleverd. Op een taxibeurs werd dit elektrische model van Nissan aangeprezen als geschikt voor gebruik als taxi, maar dat bleek bij gebruik enorm tegen te vallen. In de reportage komen drie van hen aan het woord over de ongemakken die ze ondervinden. De auto zou 378 kilometer kunnen halen, dat was de reden dat de chauffeurs hem kochten, maar in de praktijk blijken ze geen 200 kilometer te halen. Dit heeft grote gevolgen voor de verdiensten als taxi, omdat het betekent dat ze een stuk minder ritjes kunnen maken. Het verwachtte rijplezier slaat om in laadstress.
NEDC en WLTP
Hoe kan het dat een auto die volgens de verkoopinformatie van Nissan 378 kilometer zou kunnen rijden, in de praktijk meestal de 200 niet eens haalt? Dit heeft te maken met de manier waarop gemeten wordt hoe ver je op een volle accu kan rijden. Dit gebeurde jarenlang met de NEDC-methode. De informatie over de actieradius van deze Nissan Leaf van de taxichauffeurs is volgens de NEDC-meting 378. Maar tussen het moment dat de chauffeurs de auto besteld hebben en de daadwerkelijke levering in maart 2018, wordt in filmpjes van autojournalisten, die de Leaf testen, ineens gesproken over een andere meting. De WLTP, een meer realistische manier van meten van de actieradius, komt voor deze auto uit op 270. Dat is een heel groot verschil met de eerdere 378 waar de chauffeurs hem eigenlijk voor kochten. De taxichauffeurs geven aan dat ze de auto niet hadden gekocht als ze deze informatie hadden gekregen. Maar ze wisten het niet, en het is ze niet verteld door Nissan of de dealer.
Auke Hoekstra, wetenschapper aan de TU Eindhoven en groot fan van elektrische auto’s, baalde van de manier van testen. Hij legt uit dat de NEDC-testmethode zo ver van de gemiddelde praktijk af mag staan, dat daarmee de informatie voor consumenten over het bereik van de auto niet helder is. En omdat in feite hiermee de slager zijn eigen vlees keurt en er geen onafhankelijke test is waar consumenten eerlijke informatie over het rijbereik in de praktijk krijgen, zorgt het voor frustraties over elektrisch rijden die eigenlijk zonde zijn. En volgens Auke Hoekstra ook niet met de auto zelf te maken hebben, maar met de voorlichting erover. En in het geval van deze Nissan Leaf was die volgens Hoekstra ook niet geschikt geweest als gebruik als taxi.
Snelladen lukt niet
Naast het tegenvallende rijbereik ondervinden de chauffeurs ook problemen met het snelladen van de Nissan Leaf. Dat gaat goed op het moment dat de auto nog niet warm is, maar als dat wel het geval is dan vertraagd het laden zodanig dat er geen sprake meer is van snelladen. En door de langere laadtijd en kortere actieradius kunnen de chauffeurs minder mensen vervoeren. Dat zorgt naast stress tijdens het rijden voor nog meer stress over teruglopende verdiensten. Advocaat Moshe Beukers staat sinds september 2020 een groep van tien taxichauffeurs bij en probeert tot een oplossing voor hen te komen met Nissan. De chauffeurs geven aan in de afgelopen twee jaar vaker geklaagd te hebben bij de dealer, maar dat is niet goed aangekomen. De betreffende dealer geeft aan dat er geen officiële klachten bij hen bekend waren tot maart 2020.
Reactie Nissan
Zowel de betreffende dealer van de chauffeurs uit de reportage als Nissan Nederland wilde Kassa niet te woord staan op camera. De dealer liet ons weten zich niet te herkennen in het verhaal van de chauffeurs, maar wil wel proberen er met hen uit te komen. Nissan Nederland zegt dat ze pas in januari 2019 over hoefden te stappen op de WLTP-meting. In aanloop naar de uitzending toe komt er toch beweging in de zaak. Advocaat Moshe Beukers krijgt een voorstel via de dealer waar 5 van haar cliënten hun auto gekocht hebben. Ze heeft goede hoop dat er voor hen een oplossing komt en hoopt daarmee dat dit ook voor de andere gedupeerde chauffeurs gaat gebeuren. De complete reactie van Nissan lees je hier.