Nike maakt zich op voor WK
18-12-2009
• leestijd 1 minuten
De Amerikaanse sportartikelengigant Nike verwacht dat de omzet dit kwartaal weer stijgt dankzij uitbreiding van het marktaandeel en aantrekkende consumentenuitgaven. Nike kondigde bij de presentatie van de kwartaalcijfers aan dat het bedrijf rond het WK Voetbal in 2010 in Zuid-Afrika een ,,niet eerder vertoond'' marketingoffensief lanceert.
Het WK moet de verkoop van sportartikelen wereldwijd een impuls geven.
Over het tweede kwartaal van zijn boekjaar zag Nike zowel de winst als de omzet met 4 procent teruglopen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dat is wel een verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal, toen de omzet nog met 12 procent achteruit ging. De winst over het tweede kwartaal kwam uit op 375 miljoen dollar (260 miljoen euro), de omzet op 4,4 miljard dollar (3 miljard euro).
Alleen in de opkomende markten als Brazilië en Mexico werd nog omzetgroei gerealiseerd. In de VS liep de omzet met 4 procent terug, in West-Europa met 6 procent en in Centraal- en Oost-Europa met maar liefst 24 procent. Zelfs in China, waar de omzet vorig jaar nog met dubbele cijfers toenam, verkocht Nike 3 procent minder. ANP