Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nieuwe voorwaarden internetbankieren van kracht

03-01-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
internetbankieren-fraude_17.jpg
Op 1 januari zijn de nieuwe veiligheidsregels voor internetbankieren ingegaan. Als consumenten in het geval van fraude de schade vergoed willen krijgen, moet er aan de regels zijn voldaan. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken verandert er niets voor klanten, maar juristen maken zich zorgen over de regels.
Veel gevraagd van de klanten
Volgens juristen lijken de regels logisch, maar wordt er toch veel gevraagd van de klanten. Ook moeten consumenten straks mogelijk gaan bewijzen of ze zich wel aan de regels hebben gehouden, anders krijgen zij niks meer vergoed in geval van fraude.
Een stap vooruit?
Gijs Boudewijn legt uit dat de nieuwe voorwaarden duidelijk maken wanneer een consument grof nalatig is geweest. "Hiermee moet er minder onduidelijkheid zijn wie er aansprakelijk is voor de schade. Daarnaast blijven de banken ruimte hebben om schade te vergoeden uit coulance”, aldus Boudewijn. Is dat ook zo? Hoogleraar internetveiligheid van TU Delft Michel van Eeten is kritisch: "de punten zijn duidelijk, goed opvolgbaar, als tips. Als voorwaarden vind ik het problematisch. Alle vormen van internetfraude vallen onder deze voorwaarden. Dat betekent dat consumenten in alle gevallen van internetbankierfraude grof nalatig zijn."
Klik hier voor de nieuwe voorwaarden en tips hoe je veilig kan internetbankieren
Bron: Security.nl/ NOS
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!