Staat de NL-Alert al ingesteld op jouw smartphone?
07-12-2015
• leestijd 2 minuten
Een explosie, grote brand of gifwolk: in zo'n geval moet iedereen een berichtje krijgt met belangrijke informatie. NL-Alert heet het alarmmiddel. Vandaag om 12:00 uur test de overheid het systeem.
Bij de vorige proef op 1 juni klaagden veel mensen via Twitter dat de testwaarschuwing niet of laat binnenkwam.
Inmiddels zijn de 2G-, 3G- en 4G-netwerken van KPN, T-Mobile en Vodafone geschikt voor het ontvangen van de testberichten. Provider Tele2 heeft begin volgend jaar de ontvangst via het 4G-netwerk op orde.
Publiekscampagne
Bij de test in juni ontving 35 procent van de Nederlanders ouder dan 12 jaar een bericht. Om het percentage ontvangers te laten stijgen wordt tweemaal per jaar een publiekscampagne gevoerd om mensen attent te maken op de waarschuwingsdienst. Als er een alert wordt uitgezonden, geeft 86 procent van de voornoemde groep ontvangers aan dat zij de melding ook doorgeven aan anderen in hun omgeving.
Twee keer per jaar
De overheid zendt twee keer per jaar een controlebericht uit. De instellingen van het waarschuwingsbericht kunnen zo getest worden. Als er echt iets aan de hand is, zoals een dreigende overstroming of een brand waarbij giftige stoffen vrijkomen, wordt een alert verstuurd naar mensen in de directe omgeving.
Apple
Steeds meer mensen ontvangen een NL-Alert automatisch. Bij sommige oudere toestellen moet het instellen handmatig gebeuren. Daarnaast komen niet alle smartphones standaard op de markt met de juiste ontvangstinstellingen. Dat is bijvoorbeeld aan de hand met iPhones. Het ministerie van Veiligheid en Justitie, waar NL-Alert onder valt, is in gesprek met Apple om de instelling NL-Alert standaard te maken.
Je kan de NL-Alert instellen via de
Instelhulp
van de overheid.
ANP