Dit komt naar voren uit scenario-onderzoek van ElaadNL, het kennisinstituut van netbeheerders. De onderzoekers concluderen dat de opmakers van de elektrische vrachtauto in Nederland snel zal verlopen. Hierdoor zal met de huidige ontwikkeling de elektrische truck tussen 2025 en 2030 goedkoper zijn dan de fossiele truck, aldus Rutger de Croon, manager marktontwikkeling bij het kennisinstituut. "De marges in transport en logistiek zijn zo laag, dat ondernemers tegen die tijd massaal overstappen op elektrisch vervoer als zij hun wagenpark moeten vervangen."
Op dit moment loopt de elektrificatie nog ver achter bij die van personenvervoer. Zo is nog maar 1,7 procent van alle bestelbussen in Nederland elektrisch. Bij truckvervoer en stadslogistiek gaat het zelfs maar om een half procent. In het meest aannemelijke scenario is dit aantal in 2035 gestegen tot 61 procent. Om deze ontwikkeling te ondersteunen moet er snel een nieuwe laadinfrastructuur uitgerold worden. Anders krijgen we te maken met scenario's waarin bijvoorbeeld het licht in bepaalde wijken ineens uitvalt, omdat vrachtwagens aan de stekker moeten.
Meer over:
stekkertruck, elektrisch rijden, elektrische trucks, vervoer, transport, vrachtwagen, verkeerMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!