Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nieuwe laadinfrastructuur nodig bij opkomst stekkertruck

28-07-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
trucks truck 930
Over vijf tot tien jaar is de stekkertruck goedkoper dan goederentransport met gewone brandstof en zal het veel te zien op de Nederlandse wegen. Maar voor het zover is, is wel een hele nieuwe laadpaalinfrastructuur nodig, meldt De Telegraaf.

Dit komt naar voren uit scenario-onderzoek van ElaadNL, het kennisinstituut van netbeheerders. De onderzoekers concluderen dat de opmakers van de elektrische vrachtauto in Nederland snel zal verlopen. Hierdoor zal met de huidige ontwikkeling de elektrische truck tussen 2025 en 2030 goedkoper zijn dan de fossiele truck, aldus Rutger de Croon, manager marktontwikkeling bij het kennisinstituut. "De marges in transport en logistiek zijn zo laag, dat ondernemers tegen die tijd massaal overstappen op elektrisch vervoer als zij hun wagenpark moeten vervangen."

Nieuwe laadinfrastructuur

Op dit moment loopt de elektrificatie nog ver achter bij die van personenvervoer. Zo is nog maar 1,7 procent van alle bestelbussen in Nederland elektrisch. Bij truckvervoer en stadslogistiek gaat het zelfs maar om een half procent. In het meest aannemelijke scenario is dit aantal in 2035 gestegen tot 61 procent. Om deze ontwikkeling te ondersteunen moet er snel een nieuwe laadinfrastructuur uitgerold worden. Anders krijgen we te maken met scenario's waarin bijvoorbeeld het licht in bepaalde wijken ineens uitvalt, omdat vrachtwagens aan de stekker moeten.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!