Volgende week zondag 15 december start traditiegetrouw de nieuwe dienstregeling van de NS. Het spoorwegbedrijf zorgt op een aantal trajecten voor een kortere reistijd en een betere overstap.
In Friesland gaat vanaf 15 december de nieuwe sprinter rijden, waardoor reizigers 1 tot 4 minuten minder lang onderweg zijn. Reizigers uit Friesland zijn door de verbeterde overstap in Meppel ook zeven minuten sneller in Zwolle en komen een kwartier eerder aan in de Randstad. Door de verandering is een kleine groep reizigers juist langer onderweg. Dat geldt voor reizigers die van de nieuwe Friese naar de oude Groningse en Drentse sprinters overstappen.
Goed nieuws voor reizigers tussen Amersfoort in Utrecht. Op dat traject gaan vanaf eind volgende week niet vier, maar zes intercity’s reizen. Dat zorgt voor meer zitplaatsen. Op het traject Harderwijk-Nijkerk-Amersfoort winnen reizigers 10 minuten door de inzet van meer treinen, in de ochtend vier naar Amersfoort en in de avond vier naar Harderwijk. De inzet van deze extra treinen kunnen de reis richting Utrecht en Schiphol met een half uur verkorten door een betere overstap.
In 2020 zal in Zandvoort een Formule 1 race plaatsvinden. Om die drukte te ondervangen en het strand van de badplaats goed bereikbaar te houden breid de NS het aantal treinen in de zomerperiode uit. In juni, juli en augustus zullen er zes treinen tussen Haarlem en Zandvoort vertrekken.
Terug van weggeweest: de intercity tussen Dordrecht en Eindhoven. Het is de bedoeling dat de intercity vier keer per dag gaat rijden. De treinen tussen Den Haag en Eindhoven stopten sinds vorig jaar al niet in Dordrecht vanwege een gewijzigde route via de HSL. Deze wijziging moet die klap opvangen.
Met de intreding van de nieuwe dienstregeling veranderen ook een aantal stationsnamen. Zo wordt Delf Zuid Delft Campus en krijgen Amersfoort en Eindhoven de toevoeging ‘Centraal’ in de naam.
Bron: NS
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!