Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nieuwe Coentunnel moet fileleed stoppen

16-07-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
tunnel-393791_1920.jpg
Al jarenlang is de Coentunnel bij Amsterdam een knelpunt voor het verkeer. Vanaf maandag moet dat verleden tijd zijn. De komende dagen wordt de nieuwe Tweede Coentunnel verbonden aan de oude, waardoor één tunnel ontstaat.
Renovatie
De Tweede Coentunnel ging vorig jaar mei open, na jaren van plannen maken, voorbereiden en een bouwperiode van 3,5 jaar. Daarop sloot de oude, die inmiddels al bijna 50 jaar oud is. Door nieuwe inzichten en veroudering van materialen was renovatie hard nodig. Zo is er een schoorsteen op de tunnel geplaatst om de luchtkwaliteit te verbeteren en zijn tunnelinstallaties vervangen en aangepast aan de eisen van de Wet Tunnelveiligheid.
Betere bereikbaarheid
Tegelijkertijd met de aanleg van de Tweede Coentunnel bouwde Rijkswaterstaat ook een nieuwe snelweg, de Westrandweg (A5). Die moet zorgen voor een betere bereikbaarheid van de noordelijke Randstad en het Westelijk Havengebied. Onderdeel van de nieuwe weg is het langste wegviaduct van het land met een lengte van 3,3 kilometer, bijna 12 meter boven de grond.
Afzien
Ondanks het openen van de nieuwe Coentunnel en de Westrandweg was het op traject het afgelopen jaar voor weggebruikers nog afzien. Vooral de tunnelbuis vanuit het noorden in de richting van Amsterdam bleek vaker het decor van ongelukken. Rijkswaterstaat trof daarom in september extra maatregelen. Zo ging in de tunnelbuis de stad in de maximumsnelheid in de spits omlaag naar 70 kilometer per uur, werden rode ledlichtjes in de tunnel gedempt en kwam er een inhaalverbod.
Meer rijbanen
Overigens ging het in de tunnelbuis de stad uit een stuk beter, aangezien hier meer rijbanen beschikbaar waren. Vanaf maandag telt de tunnel acht rijstroken. Tijdens de ochtendspits zijn er vanaf de noordkant richting de stad vijf rijbanen beschikbaar en aangezien gebruik wordt gemaakt van twee wisselstroken zijn dat er in de avondspits vijf de andere kant op. De Coentunnel ging in 1966 open en in 1970 reden er dagelijks gemiddeld zo’n 44.200 voertuigen doorheen. Tegenwoordig zijn dat er meer dan 100.000.
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!