Wie een nieuwbouwwoning in een stad koopt, hoeft niet langer op een parkeerplek te rekenen. Steeds meer steden verlagen hun parkeernormen, aldus het AD. De trend wordt door experts bevestigd.
Minder parkeerplaatsen
Op dit moment garanderen de meeste gemeenten bij nieuwbouw nog 1 tot 1,8 parkeerplaatsen per woning. Dit is afhankelijk van het type huis en de locatie. Echter, door de stijgende woningnood en de opkomst van moderne vervoersvormen zetten colleges van Burgemeester en Wethouders daar massaal het mes in. Utrecht besloot vorige week dat de nieuwe, tienduizend woningen tellende Merwedekanaalzone autovrij wordt. Auto's zullen geparkeerd moeten worden in ondergrondse parkeergarages elders in de stad. Voor elke drie woningen is slechts één parkeerplaats beschikbaar.
Veel steden overwegen vermindering van parkeerplaatsen
Utrecht is niet de enige stad die overgaat tot deze maatregel. Onder andere Den Haag, Eindhoven, Groningen, Haarlem en Leiden hebben recent lage(re) parkeernormen vastgesteld voor nieuwbouwlocaties. Amsterdam en Zwolle deden dat al eerder. Rotterdam kiest voor locaties als het Blaak ook voor minder parkeerplaatsen. Veel andere steden denken nog over het verminderen van het aantal parkeerplekken na.