Nieuw systeem maakt games nog interactiever
18-05-2010
• leestijd 1 minuten
Dankzij een nieuw, computergestuurd systeem dat automatisch verhalen genereert, kunnen computerspelletjes worden gemaakt waarin de speler nog meer invloed heeft op het verloop van het verhaal dan nu het geval is. De bedenker van die virtuele verhalenverteller, Ivo Swartjes, promoveerde woensdag op zijn vinding aan de faculteit elektrotechniek, wiskunde en informatica van de Universiteit Twente.
Er bestaan al games met zogeheten vertakkende verhaallijnen, waarbij de speler invloed heeft op het verloop van het verhaal. De verhaallijnen staan echter al op voorhand vast. Het systeem van Swartjes gaat een stap verder. In plaats van complete verhalen schrijven de auteurs van games alleen nog regels die bepalen hoe hun personages moeten reageren op het gedrag van de speler. Daaruit ontwikkelt zich het verhaal.
Swartjes ziet ook toepassingsmogelijkheden buiten de gamesindustrie. Hij denkt dat zijn vinding bijvoorbeeld van pas kan komen bij managementtrainingen of bij het oefenen van lastige situaties als slechtnieuwsgesprekken. De promovendus verwacht dat zijn concept binnen vijf jaar breed wordt toegepast.
Bron: ANP