Via het internet kun je van alles bestellen, zelfs verrassingsontbijtjes. Je bestelt, betaalt, en als de grote dag aanbreekt volgt de verrassing: je krijgt helemaal niets. Dat overkwam Dorenda Biel uit Zwolle die bij Ontbijtservice Beschuitje een verrassingsontbijtje bestelde voor haar jarige man.
Geen ontbijt
Mevrouw Biel belt naar het bedrijf via een duur 0900-nummer, maar krijgt via een bandje te horen dat het heel erg druk is. Ze laat een voicemail achter, stuurt een bericht via Facebook maar krijgt geen reactie. Als ze een paar dagen later een e-mail naar het bedrijf stuurt, krijgt ze te horen dat haar klacht niet in behandeling wordt genomen omdat haar e-mail binnen 5 dagen verstuurd had moeten worden. Mevrouw is te laat, heeft geen ontbijtje en is haar 89 euro kwijt.
Klachten
Mevrouw Biel is niet de enige die bij ons klaagt over Beschuitje.nl. Wij horen meerdere verhalen van mensen die geen ontbijtje hebben ontvangen, geen deurbel hebben gehoord en ook niet telefonisch op de hoogte zijn gesteld dat er een bezorger voor de deur stond. Ook lezen we dat de ontbijtservice op reviewsites mailwisselingen met een klant online zet, waardoor contactgegevens van deze klant openbaar worden gemaakt. Als we bellen met een aantal vestigingen die op de website van Beschuitje staan, krijgen we geen gehoor of blijkt dat de vestiging niet werkzaam is voor de ontbijtservice. Zo zit er op de vestiging in Zwolle een cateraar die saté en loempia’s maakt, maar geen ontbijtjes bezorgd.
De regels
Volgens Els Doornhein, advocaat bij
De Vos & Partners
, moet een bezorger alles in het werk stellen om een ontbijt af te leveren. Op de ramen kloppen, maximaal 10 minuten wachten, bellen met de schenker, een kaartje achterlaten, bij de buren bezorgen en als dat niet lukt een klantenservice terug laten bellen en het ontbijtje – indien mogelijk – achterlaten. Als je als klant klaagt, zal de verkoper moeten bewijzen dat hij aan de voordeur heeft gestaan. Kan hij dat niet, dan kan je als klant je geld terugvragen.
De algemene voorwaarden zijn volgens advocaat Els Doornhein rommelig, sommige zinnen spreken elkaar tegen. Dat een klant een klacht binnen 5 dagen en schriftelijk kenbaar moet maken, mag niet. Daarnaast moet een bedrijf de voorwaarden kenbaar maken aan haar klanten en niet alleen onder in beeld op de website vermelden, zoals Beschuitje.nl doet. Wat het dure 0900-nummer betreft: volgens Europese regelgeving mag een bedrijf niet meer kosten in rekening brengen dan de gebruikelijke belkosten. Niet terugbellen als een klant daarom vraagt, kan niet. En ook het online zetten van klantgegevens kan volgens de advocaat niet door de beugel.
Reactie Ontbijtservice Beschuitje
Ontbijtservice Beschuitje zegt zich niet te herkennen in de klachten die Kassa heeft ontvangen, noch in de klachten die op internet staan. Het bedrijf stelt dat ze mevrouw Biel een nieuw ontbijt hebben aangeboden. De eigenaar geeft toe dat van de 29 vestigingen die op zijn website staan, slechts 14 ook echt met Beschuitje.nl samenwerken. Het bedrijf heeft niet op al onze vragen die wij hen stelden, antwoord gegeven.
Klik hier voor de volledige reactie
.