Netwerkbeheerder verplicht consument om over te stappen
24-10-2014
•
leestijd 4 minuten
•
101 keer bekeken
•
Heel Twente is in rep en roer! Ziggogebruikers van netwerkbeheerder Cogas zijn woedend. Vanaf januari 2015 heeft Cogas het contract gestopt met kabelaanbieder Ziggo en moeten consumenten over naar Caiway. Veel klanten van Ziggo zijn boos omdat er werd beloofd dat ze dezelfde voorwaarden zouden behouden bij het overstappen van Ziggo naar Caiway. Nu blijkt dat ze uiteindelijk duurder uit zijn.
Wethouder
Theo de Putter
uit de gemeente Wierden had niet verwacht dat alles zo uit de hand zou lopen. Wierden is een van de negen gemeenten die aandeelhouder zijn van Cogas. Gezamenlijk bezitten ze 50% van de aandelen.
Spoedberaad
Tijdens het spoedberaad op vrijdag 24 oktober hebben de gemeenten zich hard gemaakt voor een goede overgang van Ziggo naar Caiway in januari. "Cogas heeft steken laten vallen en we proberen maatregelen te nemen tegen de gang van zaken. We vinden dat de pakketten gelijk moeten blijven, het probleem met de e-mailaccounts verholpen moet worden en het belangrijkste, dat Caiway niet de markt op gaat als er geen concurrentie of keuzevrijheid is", zegt wethouder De Putter uit Wierden. Volgens de wethouder is laatstgenoemde wel moeilijk, want hij weet niet hoe de contracten geregeld zijn en of er rek in zit om het mogelijk te maken. Na de bijeenkomst bleek er maar weinig bereikt te zijn. Volgens Ziggo-woordvoerder Erik van Doeselaar is doorsturen van de mail niet mogelijk. "Onze systemen zijn daar niet op ingericht dus technisch gezien is het niet mogelijk. Aanpassing van die systemen is zo gecompliceerd dat het op deze korte termijn en gezien de kosten niet aan de orde is." Volgens de woordvoerder van Caiway, Bart Bakker, zijn de internetpakketten wel aangepast en zijn de prijzen gelijk met die van Ziggo. Gezina Van der Ven uit Almelo zegt dat dit niet helemaal klopt. "Met het Ziggo-pakket kunnen wij ook mobiel bellen dat kan nu niet meer, ook konden Ziggo-klanten onderling gratis bellen dat valt ook weg, dus je krijgt er nog steeds minder voor terug."
Emailaccounts
Ook zijn er veel problemen met de emailaccounts van Ziggo die vanaf januari niet meer werken. Veel abonnees zijn ongerust, omdat zij dan niet meer bereikbaar zijn voor instanties zoals de Belastingdienst. Gradus Vos van Ziggo zegt dat ze Cogas al twee jaar van te voren hebben gewaarschuwd voor dit probleem. "Cogas wist dat dit zou gebeuren en we hebben er voor gewaarschuwd. Wat de mensen kunnen doen is een Gmail-account aanmaken en alvast doorgeven dat ze vanaf januari alleen zo bereikbaar zijn. Als ze een Caiway mailaccount krijgen kunnen ze dat weer overzetten", zegt Vos. Volgens
Hans Vedder
, hoogleraar economisch recht in Groningen, ligt dit aan de portabiliteit van e-mailaccounts. "Providers hebben er profijt van dat je hun e-mailaccount gebruikt, want zo zit je aan hen vast. Als je twee jaar een mailaccount van Ziggo gebruikt, dan ga je niet zomaar naar een ander provider, want anders ben je je adres kwijt. Je moet dan je mail bij alle instanties veranderen wat enorm veel werk is en je maar hoopt dat ze het correct overnemen. Eigenlijk zou het net als bij telefoonnummers mogelijk moeten zijn om je e-mailadres over te nemen. Vroeger kon dat ook niet met telefoonnummers, maar na veel protest is het mogelijk gemaakt. Zo zou je dus ook als consument gewoon je e-mailadres moeten kunnen overnemen", zegt Vedder.
Monopoly
Volgens Bart Bakker, woordvoerder van Cogas en Caiway, wilde Ziggo niet investeren in het aanleggen van glasvezel en moesten ze op zoek naar een ander investeerder. Volgens Bakker werd dit Caiway een dochterbedrijf van Cogas, die zowel investeerde in de aanleg van glasvezel en kabelaanbieder werd. Volgens Vedder was dit geen goede actie van Cogas. "Door een dochterbedrijf van Cogas te laten investeren in de aanleg van de kabels en die ook nog eens de aanbieder wordt, heeft Cogas bij de consument de schijn van monopoly gewekt. Cogas had zich daar vrij van moeten houden door op zoek te gaan naar een andere investeerder die vrij staat van het bedrijf. Ook waren ze niet echt handig in hun communicatie naar de consument. In hun berichten lieten ze blijken dat zij vanaf 1 januari de enige aanbieder zijn als Ziggo weg gaat terwijl mensen ook kunnen kiezen voor ADSL, dit had Cogas en Caiway beter moeten aanpakken", zegt Vedder. Volgens Vedder heeft KPN een monopoly met Digitenne, CanalDigitaal een monopoly over de satelliet en Ziggo een grootmacht over de coax. Om die monopoly te verbreken moet je over naar een netwerk-naast-netwerk constructie. "Dit houdt in dat er naast elke coaxkabel die ergens binnenkomt een glasvezelkabel naast zit. Of dat als Ziggo een coaxkabel uitrolt, KPN er ook één naast legt. Zo heeft de consument altijd keus en is er geen monopoly meer", zegt Vedder.