Een elektrische auto aan een laadpaal in Amsterdam (Beeld ter illustratie)
© via Google Maps
Netbeheerder Stedin roept exploitanten van laadpalen op om de laadpalen voor elektrische auto's tussen 16.00 uur en 21.00 uur uit te zetten, vooral in stedelijke gebieden. Volgens Stedin is dat nodig om het overvolle stroomnet in die uren wat te ontlasten. Dat is namelijk de tijd dat veel mensen dagelijks thuiskomen en allerlei apparaten aanzetten, waardoor er veel vraag naar stroom is.
"Stedin trekt alles uit de kast om het elektriciteitsnet uit te breiden. Tot 2030 investeren we zeker 8 miljard euro. Maar daarmee komen we er niet", zegt Stedin-topman Koen Bogers in een verklaring. "Met name in de avondpiek, tussen 16.00 en 21.00 uur, en op zonnige voorjaars- en zomerdagen barst het net uit zijn voegen."
Bekend is dat er verspreid over het land nu al duizenden bedrijven op de wachtlijst staan voor een stroomaansluiting. Stedin, actief in het grootste deel van Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht, doet naar eigen zeggen een beroep op consumenten, bedrijven en overheden om gezamenlijk de druk op het net te verminderen.
Voor iedere laadpaal die in de genoemde piekuren uitgezet wordt, zou de netbeheerder grofweg weer een extra nieuwbouwhuis kunnen aansluiten op het net.
"Het laden van auto's rond etenstijd is lang niet voor iedereen noodzakelijk. Dat kan ook op andere momenten op de dag, bijvoorbeeld als er veel zonnestroom beschikbaar is, of 's nachts als het rustiger is op het net", zo stelt Stedin.
De Vereniging Elektrische Rijders, die opkomt voor gebruikers van elektrisch vervoer, reageert "verbaasd". Nu wordt er al geëxperimenteerd met slimmer laden, waarbij laadpalen op drukke momenten minder hard opladen. Maar dat is in de ogen van Stedin dus niet genoeg.
De vereniging vindt die conclusie "opmerkelijk" en spreekt van een "rigoureuze maatregel" waar mensen met elektrische auto's de dupe van zouden zijn: "Het helpt niet om de populariteit van elektrisch rijden groter te maken."
De vraag naar elektrische auto's staat volgens de vereniging nu al onder druk door een combinatie van belastingen en relatief hoge prijzen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!