Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Netbeheerder: Laad elektrische auto niet op tussen 16.00 en 21.00 uur

27-02-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1404 keer bekeken
  •  
elektrische_auto_laadpaal_1127

Een elektrische auto aan een laadpaal in Amsterdam (Beeld ter illustratie)

© via Google Maps

Netbeheerder Stedin roept exploitanten van laadpalen op om de laadpalen voor elektrische auto's tussen 16.00 uur en 21.00 uur uit te zetten, vooral in stedelijke gebieden. Volgens Stedin is dat nodig om het overvolle stroomnet in die uren wat te ontlasten. Dat is namelijk de tijd dat veel mensen dagelijks thuiskomen en allerlei apparaten aanzetten, waardoor er veel vraag naar stroom is.

"Stedin trekt alles uit de kast om het elektriciteitsnet uit te breiden. Tot 2030 investeren we zeker 8 miljard euro. Maar daarmee komen we er niet", zegt Stedin-topman Koen Bogers in een verklaring. "Met name in de avondpiek, tussen 16.00 en 21.00 uur, en op zonnige voorjaars- en zomerdagen barst het net uit zijn voegen."

Nu al duizenden bedrijven op de wachtlijst voor een stroomaansluiting

Bekend is dat er verspreid over het land nu al duizenden bedrijven op de wachtlijst staan voor een stroomaansluiting. Stedin, actief in het grootste deel van Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht, doet naar eigen zeggen een beroep op consumenten, bedrijven en overheden om gezamenlijk de druk op het net te verminderen.

"Niet iedereen moet de auto per se opladen rond etenstijd"

Voor iedere laadpaal die in de genoemde piekuren uitgezet wordt, zou de netbeheerder grofweg weer een extra nieuwbouwhuis kunnen aansluiten op het net.

"Het laden van auto's rond etenstijd is lang niet voor iedereen noodzakelijk. Dat kan ook op andere momenten op de dag, bijvoorbeeld als er veel zonnestroom beschikbaar is, of 's nachts als het rustiger is op het net", zo stelt Stedin.

Huidige experimenten met slimmer laden zijn niet afdoende

De Vereniging Elektrische Rijders, die opkomt voor gebruikers van elektrisch vervoer, reageert "verbaasd". Nu wordt er al geëxperimenteerd met slimmer laden, waarbij laadpalen op drukke momenten minder hard opladen. Maar dat is in de ogen van Stedin dus niet genoeg.

De vereniging vindt die conclusie "opmerkelijk" en spreekt van een "rigoureuze maatregel" waar mensen met elektrische auto's de dupe van zouden zijn: "Het helpt niet om de populariteit van elektrisch rijden groter te maken."

De vraag naar elektrische auto's staat volgens de vereniging nu al onder druk door een combinatie van belastingen en relatief hoge prijzen. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!