Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nespresso breidt uit in Nederland

30-03-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
nespresso-logo.jpg
Het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé wil zijn Nespresso-activiteiten in Nederland uitbreiden. De markt voor espressokoffie groeit zo hard dat er meer Nespresso-vestigingen komen. Bestaande zaken worden vergroot om klanten beter te kunnen opvangen.
In Den Haag werd in januari de tiende Nederlandse vestiging van Nespresso geopend. ,,We zijn nog op zoek naar andere locaties'', aldus directeur Daniel Blarer van de Beneluxtak van het bedrijf. Daarbij wordt vooral gedacht aan steden buiten de Randstad, zoals Groningen en Breda.
De afgelopen jaren is Nespresso hard gegroeid. In 2009 steeg de wereldwijde omzet met 22 procent naar 2,77 miljard Zwitserse frank (ruim 1,9 miljard euro). In Nederland was de groei sterker, aldus Blarer, maar een cijfer mag hij van het hoofdkantoor in Zwitserland niet noemen.
Volgens gegevens van marktonderzoeker GfK daalde de verkoop van koffiezetapparaten in 2009 op de Nederlandse markt in aantallen met 4 procent. De omzet steeg echter met 4 procent. Deze toename is vooral te danken aan de sterk toegenomen vraag naar duurdere espressomachines, waarvan de verkoop met ruim een kwart steeg.
Een op de vier verkochte koffiemachines is inmiddels een volautomatische versie. Vijf jaar geleden was dat nog maar bij een op de twintig het geval, aldus Blarer.
Nespresso zegt nu meer dan de helft van de markt voor espressomachines in handen te hebben. Het was echter Philips dat begin deze eeuw met de Senseo consumenten warm maakte voor koffie die thuis niet uit een filter druppelt. Volgens Blarer is de verklaring van de huidige populariteit van Nespresso simpel. ,,Consumenten gaan voor een betere kwaliteit. De Senseo was een heel simpel idee, maar het ging niet om een espressomachine.''
Nespresso probeert kwaliteit uit te stralen door de verkoop van zijn machines en koffie exclusief te houden. Verkoop van de koffiecups in supermarkten is uit den boze, de kleine hoeveelheid winkels die het bedrijf heeft, heten boetieks. Consumenten kunnen de koffie ook bestellen via internet en de telefoon.
Voor de exclusiviteit is bewust gekozen om direct contact met de klanten te hebben, aldus Blarer. ,,Zo komen we er bijvoorbeeld achter wat voor extra wensen zij hebben. We hebben daardoor extra smaken op de markt kunnen brengen. Ook de machine die twee kopjes koffie tegelijk kan zetten, is zo ontstaan.'' ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!