Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nederlandse luchtvaartmaatschappijen lappen 'geld terug'-regels aan hun laars

05-06-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
203 keer bekeken
  •  
Vliegtuig stoelen reizen
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen maken het voor consumenten bijna onmogelijk geld terug te krijgen voor geannuleerde vluchten, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Dat is in strijd met Europese restitutieregels.

Consumenten hebben volgens een Europese verordening recht op restitutie als de vervoerder (bus, trein, boot of vliegtuig) de reis annuleert. Dit gaat op voor het volledige bedrag, waarbij ook voor extra’s zoals kosten voor stoelreserveringen, bagage en boekingskosten.

Nederlandse maatschappijen houden zich niet aan regels

Veel Europese vliegmaatschappijen houden zich aan die regels, maar Nederlandse maatschappijen lappen ze massaal aan hun laars. Klanten van TUI fly krijgen bijvoorbeeld standaard een voucher als hun vlucht is geannuleerd. Het bedrijf vermeldt nergens dat consumenten ook recht hebben op terugbetaling van de kosten. De maatschappij zegt in een reactie aan de Consumentenbond passagiers wel terug te betalen als zij daarom vragen. Dat is onvoldoende. Passagiers hebben volgens bij annulering recht op een helder en schriftelijk overzicht van hun rechten, inclusief het recht op restitutie en de mogelijkheid om zonder meerkosten op een andere datum te reizen. 

Ook Transavia en KLM geven standaard een voucher. Transavia biedt enkel geld terug als hun geannuleerde vlucht na 3 juni gepland stond. Dat scheelt de maatschappij veel geld, gezien het vanaf 4 juni weer veel vluchten kan uitvoeren. Bij KLM krijgen enkel consumenten die van of naar China, Israël, de Verenigde Staten of Zuid-Korea zouden vliegen of mensen van wie de vlucht na 14 mei is geannuleerd geld terug wanneer daar om wordt gevraagd. Corendon biedt de restitutie-optie ook pas vanaf 14 mei. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond vindt dit ongelooflijk. De luchtvaartmaatschappijen weten immers wat de regels zijn, omdat ook de Europese Commissie zich hierover uitsprak en minister Van Nieuwenhuizen hen nog op hun plichten wees. Volgens de Consumentenbond is het daarom tijd voor een strenge handhaving.

Ook bij vouchers gaat veel mis

Niet alleen worden de regels voor het recht op geld terug aan de laars gelapt, ook met de vouchers gaat een hoop mis, zoals met de vouchers van KLM. Hier zijn de verplichte toeslagen voor de boeking, de kosten voor ruimbagage en de kosten voor stoelreserveringen niet bij de vouchers inbegrepen. Hierdoor mist een consument al snel tussen de 60 en 360 euro extra op een voucher. Om óók die kosten terug te krijgen, moesten consumenten tot 3 juni aparte vouchers aanvragen. KLM zegt dat nu te hebben opgelost, maar is daar niet duidelijk over naar haar passagiers.

In strijd met regels bij omboeken

Luchtvaartmaatschappijen schenden niet alleen de restitutieregels, maar ook de regels bij het omboeken. Zo handelen Corendon, Transavia en TUI fly in strijd met de wet bij omboeken. Volgens de Europese Verordening moeten reizigers een reisdatum kunnen wijzigen zonder extra te betalen. Bij KLM kan dat, maar bij Corendon, Transavia en TUI fly moeten passagiers bijbetalen als hun vlucht op een andere datum duurder is. Europese luchtvaartmaatschappijen die zich wel aan de restitutieregels houden, zijn onder meer Alitalia, British Airways, Easyjet, Vueling en Norwegian.

Bron: de Consumentenbond
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!