In het eerste kwartaal van 2020 gaven Nederlandse consumenten meer uit bij webwinkels elders in de Europese Unie. De uitgaven stegen volgens berekeningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) tot 480 miljoen euro. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 is dat 18,8 procent meer.
Ook in Nederlandse webwinkels werd in het eerste kwartaal van 2020 meer verkocht. Daar ging het aantal verkopen met 20,2 procent omhoog. Nederlandse consumenten gaven zowel bij webwinkels uit Nederland als bij buitenlandse winkel 18,8 procent meer uit. Multichannel-winkels, winkels met meerdere verkoopkanalen, zagen de omzet met 22,3 procent stijgen.
Volgens het CBS is het aandeel van buitenlandse webwinkels bij alle online aankopen in Nederland nog beperkt. Zo waren buitenlandse webwinkels in 2018 goed voor 2 procent van alle bestedingen online. Actuele cijfers hiervan heeft het CBS niet. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!