Voor veel Nederlanders spelen keurmerken een rol in de supermarkt. Zes op de tien consumenten kijken naar een keurmerk als zij een product kiezen. Er wordt daarbij de meeste waarde gehecht aan keurmerken die te maken hebben met het dierenwelzijn.
7000 consumenten
Dit blijkt uit onderzoek van de Smart Food Monitor van marktonderzoeksbureau Multiscope. In dit onderzoek onderwierp het bureau zevenduizend consumenten aan vragen over voedsel gerelateerde onderwerpen.
Andere belangrijke keurmerken
Na dierenwelzijn, dat 60 procent van de consumenten als belangrijkste keurmerk benoemt, vonden de respondenten eerlijke handel (52 procent) en natuur- en milieukenmerk (44 procent) het belangrijkst. Keurmerken over herkomst en kwaliteit vinden consumenten minder van belang (15 procent).
Vrouwen en marketingtrucs
Vrouwen laten zich meer beïnvloeden door de keurmerken op de producten in het schap. Ook vinden niet alle consumenten een keurmerk betrouwbaar; 30 procent vindt keurmerken onzin. Daarnaast is een op de vijf Nederlanders van mening dat keurmerken slechts marketingtrucs zijn.