Voor veel Nederlanders spelen keurmerken een rol in de supermarkt. Zes op de tien consumenten kijken naar een keurmerk als zij een product kiezen. Er wordt daarbij de meeste waarde gehecht aan keurmerken die te maken hebben met het dierenwelzijn.
7000 consumenten
Dit blijkt uit onderzoek van de Smart Food Monitor van marktonderzoeksbureau Multiscope. In dit onderzoek onderwierp het bureau zevenduizend consumenten aan vragen over voedsel gerelateerde onderwerpen.
Andere belangrijke keurmerken
Na dierenwelzijn, dat 60 procent van de consumenten als belangrijkste keurmerk benoemt, vonden de respondenten eerlijke handel (52 procent) en natuur- en milieukenmerk (44 procent) het belangrijkst. Keurmerken over herkomst en kwaliteit vinden consumenten minder van belang (15 procent).
Vrouwen en marketingtrucs
Vrouwen laten zich meer beïnvloeden door de keurmerken op de producten in het schap. Ook vinden niet alle consumenten een keurmerk betrouwbaar; 30 procent vindt keurmerken onzin. Daarnaast is een op de vijf Nederlanders van mening dat keurmerken slechts marketingtrucs zijn.
Zoek eens op "kosten keurmerk Beter Leven" om te zien om welke schandalig hoge bedragen het gaat. Mijn advies: koop zonder keurmerk als je niet bestolen wilt worden.
Keurmerken zeggen mij helemaal niks omdat ze van de voedselfabrikanten komen. Het is dus een puur commerciele aangelegenheid. Ik hanteer mijn eigen wijsheid
Ik kijk eerlijk gezegd nooit naar Keurmerken. Ik heb liever een duidelijk leesbare ingrediëntenlijst op de zo sober mogelijke verpakking. Zo lang de industrie nog zo veel moeite doet om ons op het verkeerde been te zetten, met alleen a tig benamingen voor suiker, met rare hoeveelheden etc. heb ik er niet veel vertrouwen in. Als ik precies weet wat er in zit en waar het vandaan komt, kan ik zelf denk ik wel beoordelen of het ok is.
Ik vind die keurmerken wel erg handig. Zoals Willem Zijlstra aangeeft is het een marketinginstrument waarmee consumenten verleidt worden het product te kopen, inspelend op 'een goed gevoel' bij de consument. Wat veel mensen niet weten is dat producenten en supermarkten moeten betalen voor het voeren van zo'n keurmerk en dat doorberekenen aan de klant.
Daarom vind ik die keurmerken ook zo handig, zo kan ik direct zien voor welke producten ik teveel moet betalen en laat deze dan ook links liggen..
Producten met keurmerken worden doorsnee uit commercieel oogpunt neergezet. Zie eens hoe goed, veilig en dus gezond het product is. De organisaties die keurmerken op de markt zetten werken voor producenten en doen dit niet uit liefdadigheid, maar voor commercieel winstbejag.Persoonlijk vind ik dat we met keurmerken ver zijn doorgedreven.