Nederlanders omarmen streamingdiensten voor muziek
24-04-2018
•
leestijd 1 minuten
•
51 keer bekeken
•
De Nederlandse omarmt het luisteren van muziek via internet. Het aandeel streaming (zoals Spotify, Deezer of Apple Music) steeg van 54,7 in 2016 naar 63,8 procent (108,6 miljoen euro) vorig jaar. Nederland staat qua omzet op de elfde plaats in de wereld en blijft daarmee een belangrijke markt op het gebied van muziekconsumptie.
De NVPI (branchevereniging van de muziekindustrie) verwacht dat het aandeel streaming verder zal toenemen. De omzet van de sector steeg met 10,1 procent naar 170,5 miljoen euro. Dat blijkt uit de
jaarcijfers
van NVPI over 2017.
Nationaal en internationaal populair
Veel albums en songs van zowel nationale als internationale artiesten droegen volgens NVPI bij aan het positieve resultaat. De hitlijsten werden in 2017 gedomineerd door Ed Sheeran, Luis Fonsi, Kygo & Selena Gomez, The Chainsmokers & Coldplay, Drake, Adele, U2, Kendrick Lamar en - van eigen bodem - Lil’ Kleine, Boef, Ronnie Flex, Kensington, Marco Borsato en Kinderen voor Kinderen.
Vinyl in de lift
De verkoop van fysieke producten nam af van 39,6 procent naar 32,1 procent van het totaal. De omzet uit vinyl steeg daarbij opvallend met bijna een kwart en was goed voor 30,6 procent van de totale omzet uit fysiek product, waar bijvoorbeeld ook cd's onder vallen.
Dinsdag maakte de vertegenwoordiger van de internationale muziekindustrie, IFPI, ook de cijfers bekend. Wereldwijd steeg de omzet steeg met 8,1 procent. Nederland staat wat omzet betreft op de elfde plaats. ANP