Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Nederlanders kopen steeds minder zuivelproducten
05-08-2020
•
leestijd 1 minuten
•
300 keer bekeken
•
Zuivelproducten als melk, karnemelk, vla en toetjes verkopen steeds minder goed. Marktonderzoeker IRI zag in de Nederlandse supermarkten tussen 2016 en 2019 het aantal verkochte liters van deze producten inzakken met percentages van 6 tot liefst 25 procent, meldt de NOS.
Daarnaast blijken consumenten steeds huiveriger om een toetje in huis te halen vanwege de vele toegevoegde suikers.
Wel nog vraag naar yoghurt
Andere zuivelproducten stegen echter wel in omzet. Zo was er steeds meer vraag naar producten als yoghurt, kwark en houdbare melk voor bijvoorbeeld in de cappuccino.
Het Voedingscentrum ziet zelf een trend als het gaan om steeds minder dierlijk voedsel. Dat zie je volgens woordvoerder Sietse Orie ook terug in de verkoop van zuivel.
Plantaardige producten
Tegelijk groeit het aanbod van plantaardige eiwitdranken, zoals soja- en amandeldranken. Stacy Pyett, onderzoeker bij de Universiteit Wageningen, benadrukt dat plantaardige zuivel nog maar 1 tot 2 procent van de totale marktaandeel inneemt. Wel groeit het in westerse landen heel snel, aldus Pyett.
Het is volgens Pyett niet schadelijk voor de gezondheid als er minder zuivel wordt geconsumeerd. Nederlanders consumeren nog altijd ongeveer een derde aan eiwitten te veel per dag. Volgens haar is dat voornamelijk schadelijk voor het milieu. Dierlijke eiwitten hebben een grote CO2-voetafdruk, zegt Pyett. We zouden 50 procent van onze eiwitinname uit dierlijke producten kunnen halen, dat zit nu nog op 70 procent, aldus Pyett.