Het afgelopen jaar gaven Nederlanders veruit het meeste geld uit aan sigaretten. Dit blijkt uit de jaarlijkse top honderd van meest verkochte A-merken in de supermarkt, van vakblad Distrifood. In de top vijf zaten sigarettenmerken Marlboro en Camel, Coca-Cola, Heineken en het enige ‘gezonde’ merk Campina als laatste.
Met name aan de pakjes van Marlboro werden honderden miljoenen uitgegeven, ook Camel werd veel verkocht, maar kwam op plek drie. Coca-Cola haalde namelijk de tweede plek. Consumenten besteedden zo’n 300 miljoen aan Heineken-bier waarmee het op de vierde plek kwam in de uitgaven top vijf.
De uitgaven aan sigaretten lagen in 2021 zo’n tien tot twintig procent hoger als het jaar daarvoor. In totaal kwamen de uitgaven aan Marlboro-sigaretten uit op zo’n 614 miljoen euro. Aan Coca-Cola gaven Nederlanders 390 miljoen euro uit en aan Camel 385 miljoen euro.
Heineken volgde met 300 miljoen euro en Campina kwam op 270 miljoen euro. Het zuivelmerk haalde maar net plek vijf, doordat het vanwege afronding op dit bedrag uitkwam. Chipsmerk Lay’s kwam namelijk ook rond dit bedrag uit.
Andere merken die de top tien haalden zijn Unox, Hertog Jan, Douwe Egberts en sigarettenmerk John Player Special. De honderd grootste A-merken zorgden samen voor een omzet van 9,9 miljard euro.
A-merken mogen dan goed worden verkocht, ze zijn wel flink duurder geworden, blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond.
Bron: Nu.nl
Meer over:
marlboro, heineken, supermarkt, roken, camel, a-merken, coca cola, distrifood, frieslandcampinaMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!