Nederlanders besteden 1,4 miljard euro aan abonnementen op producten
29-07-2021
•
leestijd 1 minuten
•
130 keer bekeken
•
Elk jaar geven Nederlandse consumenten maar liefst 1,4 miljard euro uit aan abonnementen op fysieke producten, zoals voor voeding, persoonlijke verzorging of drank. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder bijna 3500 Nederlanders.
Nederlanders hebben het vaakst een abonnement op voeding. Deze productcategorie pakt 59 procent van het marktaandeel. Dat komt neer op ongeveer 846 miljoen euro. Dit heeft met name te maken met de populariteit van maaltijdboxen en abonnementen op verse waren, zoals groente, fruit en sap.
Daarna volgen de categorieën persoonlijke verzorging (10 procent marktaandeel), dranken (6 procent) en huisdieren (ook 6 procent). Bij persoonlijke verzorging hebben mensen het vaakst een abonnement op contactlezen, lenzenvloeistof en scheermesjes. Op bloemen, snoep en kleding sluiten mensen net iets minder vaak een abonnement af, namelijk respectievelijk 4 en 3 procent. De categorie hobby is goed voor 2 procent van het marktaandeel. Daarmee is deze laatste categorie alsnog goed voor een jaaromzet van 26 miljoen euro.
Bestel- en betaalfrequentie
De bezorgfrequentie hangt samen met de frequentie van betaling van het abonnement. Mensen betalen veelal één keer per maand, vooral voor ondergoed en printerinkt. Dat is in 43 procent van de afgesloten abonnementen het geval. Ook betalen mensen geregeld wekelijks (in 16 procent van de gevallen, waarbij met name voor maaltijdboxen), per twee weken (10 procent), per twee maanden (9 procent) en per kwartaal (10 procent, vooral voor voedingssupplementen).