Driekwart van de Nederlanders doet het liefst aankopen in een fysieke winkel. Een aangename sfeer in de winkel, prettige muziek en het gebruik van beeld en geur zijn hier een belangrijk onderdeel van. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Mood Media.
Nederlanders hechten veel waarde aan het tastbare aspect van winkelen in een fysieke winkel. De mogelijkheid om producten meteen naar huis te nemen is voor 39 procent de belangrijkste reden om naar een fysieke winkel te gaan. Daarnaast vindt de consument het fijn om producten aan te kunnen raken en te passen.
Fijne geur
Geur maakt een duidelijke indruk op consumenten. 64 procent van de Nederlanders zegt dat hen de afgelopen tijd is opgevallen dat er bij bepaalde winkels een prettige en uitnodigende geur was.
Betere stemming door muziek
Goede muziek zorgt ervoor dat consumenten langer in de winkel blijft en graag terugkomt. Als een consument muziek naar zijn smaak in een winkel hoort, zegt 51 procent dat hun humeur daardoor verbetert.
Combinatie van muziek, beeld, tast en geur
Ook gecombineerde details als muziek, beeld, tast en geur om een prettige sfeer te creëren zorgt ervoor dat de consument liever naar een winkel gaat in plaats van online bestelt. 76 procent van de Nederlanders geeft aan dat als deze combinatie goed is, ze liever naar een fysieke winkel gaan.