'Navigatieapparatuur niet opwindend genoeg'
21-07-2010
• leestijd 2 minuten
De markt voor losse navigatieapparaten is nu niet opwindend genoeg voor de consument. ,,De sector heeft innovatie nodig.'' Dat zei financieel directeur (CFO) Marina Wyatt van TomTom woensdag tegen het ANP in reactie op de tweedekwartaalcijfers.
,,Als je nu een aankoop doet op het gebied van consumentenelektronica, is een navigatieapparaat niet het meest opwindende product in de winkel'', zei Wyatt. TomTom wil daar verandering in brengen door de introductie van nieuwe producten, zoals de TomTom GO 1000 Live. Dat apparaat, dat in september uitkomt, kijkt constant naar de snelst mogelijke route aan de hand van recente route-informatie.
Europese markt navigatieapparaten
In het tweede kwartaal kromp de Europese markt voor losse navigatieapparaten op jaarbasis van 3,7 miljoen tot 3,1 miljoen stuks. In de Verenigde Staten kromp de markt van 3,5 miljoen tot 3,3 miljoen stuks. TomTom wist zijn marktaandeel in beide markten te vergroten, waardoor het totale aantal verkochte TomToms bijna gelijk bleef.
De markt voor losse navigatieapparaten heeft last van de toenemende populariteit van navigatie via smartphones, zoals de iPhone van Apple of telefoons met een besturingssysteem van Google. Ook is er sprake van verzadiging van de Amerikaanse en Europese markten.
Belangrijkste product voor navigatie
Volgens Wyatt blijft het losse navigatieapparaat desondanks de komende jaren het belangrijkste product waarmee mensen zullen navigeren. De toenemende populariteit van navigatie via smartphones en het toenemende gebruik van ingebouwde systemen in auto's ten spijt, aldus de CFO.
TomTom
TomTom handhaaft de verwachting dat het dit jaar ongeveer evenveel losse apparaten verkoopt als in 2009. ,,Dit wordt wel steeds moeilijker omdat de markt krimpt'', zei Wyatt.
Tegelijk wordt navigatiesoftware een steeds belangrijkere inkomstenbron voor TomTom. In het tweede kwartaal steeg de omzet daaruit met 22 procent tot 88 miljoen euro. TomTom biedt onder meer een navigatieapplicatie aan op de iPhone.
Ook opkomende markten worden voor TomTom interessant om de verzadiging in Westerse landen te compenseren, bevestigt Wyatt. ,,We maken goede vooruitgang in Latijns-Amerika. Ook in Oost-Europa en Zuidoost-Azië zijn we bezig, maar daar moet het kaartmateriaal nog vollediger worden.''
TomTom zag de omzet in het tweede kwartaal met 2 procent dalen tot 362 miljoen euro. De nettowinst steeg met 69 procent tot 34 miljoen euro.