Naast een taks op vliegtickets wil Natuur & Milieu nu ook belasting op kerosine, meldt Trouw.
Marjolein Demmers, directeur van milieuorganisatie Natuur & Milieu, geeft aan: "Een Europese taks regel je niet van de ene op de andere dag." Toch verwacht Demmers dat de Europese conferentie over vliegbelastingen, die vandaag en morgen door staatssecretaris Menno Snel (Financiën) wordt georganiseerd, tot concretere stappen gaat leiden.
Meer animo voor vliegbelasting
Dit heeft volgens Demmers te maken met het animo in de maatschappij en politiek. "In de politiek en de maatschappij is er steeds meer animo om een einde te maken aan de uitzonderingspositie die luchtvaart heeft. Vliegen draagt significant bij aan de CO2-uitstoot, dat kan niet zo doorgaan." Het is volgens Demmers ook volstrekt normaal dat er een taks komt op vliegen, "omdat ook andere vervoermiddelen belast zijn."
Beginnen met een kleine groep
Demmers hoopt dat Nederland samen met andere landen een groep gaat vormen die vliegbelasting hebben of op korte termijn willen invoeren. "Je hoeft niet te wachten totdat heel Europa zo ver is."
Nationale tickettaks
De huidige conferentie in Madurodam komt voor uit de wens van het kabinet om en vliegbelasting bij voorkeur Europees te regelen. De staatssecretaris heeft nu al een wetsvoorstel ingediend om vanaf 2021 een nationale tickettaks in te voeren, van 7 euro, indien een Europese afspraak te lang op zich laat wachten. Hier is Demmers niet enthousiast over. "In vergelijking met buurlanden is hij wel erg laag."
Verschil lange en korte afstanden
Naast de taks op tickets pleit Natuur & Milieu ook voor een taks op kerosine. "Dat is een handige manier om bij het belasten verschil te maken tussen het vliegen van lange en korte afstanden." Dat maakt het vliegen op korte afstand niet per se aantrekkelijker, omdat ook dat op die manier een stuk duurder wordt. Het vliegen van korte afstanden moet je volgens Demmers vooral tegengaan door andere opties, zoals treinreizen, aantrekkelijker te maken. Volgens eerder onderzoek in opdracht van Natuur & Milieu zal het invoeren van een belasting op kerosine gemiddeld 32 euro per ticket extra kosten.
Luchtvaartmaatschappijen zien dit liever niet gebeuren. Ze geven aan er veel aan te doen de sector te vergroenen. In 2018 presenteerde de sector een plan om de groei van CO2-uitstoot af te remmen. Volgens Dekkers was dit plan te beperkt.