De naam ‘Neuken Liqueur’ is in strijd met de goede smaak en fatsoen. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) in een uitspraak.
Uitspraak na klacht
De RCC kreeg in november een klacht van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) en de branchevereniging van importeurs en producenten van gedistilleerde dranken in Nederland (SpiritsNL).
Volgens de stichting en de branchevereniging passen de naam van het product en de manier waarop het geadverteerd wordt niet bij “verantwoorde alcoholmarketing”. RCC geeft beide organisaties hierin gelijk.
STIVA blij
De producent van de likeur maakte onder andere reclame met de tekst:
“Wanneer vind jij Neuken het lekkerst?”
STIVA-directeur Peter de Wolf is blij met de uitspraak: "De Reclame Code Commissie heeft ons op alle punten in het gelijk gesteld. Daarmee is een helder signaal afgegeven aan iedereen die niet goed nadenkt over alcoholmarketing: als je er een potje van maakt, word je daarop aangesproken."