Naam doet er niet toe bij overboeken geld
24-11-2015
• leestijd 1 minuten
Bij het overboeken van geld doet het er niet toe of bij het rekeningnummer ook de juiste naam is opgegeven. Geen van de grote Nederlandse banken controleert bij het overboeken of de juiste naam aan het betreffende rekeningnummer is gekoppeld. Wel laten ze consumenten in de waan dat controle plaatsvindt, aldus de Consumentenbond.
'Teleurgesteld'
Onlangs is de bond met Betaalvereniging Nederland in gesprek gegaan om te kijken hoe consumenten beter geholpen kunnen worden na een foute overboeking. ,,We zijn teleurgesteld dat de banken ons hebben laten weten geen verbeteringen door te voeren", zegt directeur Bart Combée dinsdag.
Slecht op de hoogte
De klantenservices van de grote banken, op die van ING na, denken volgens de Consumentenbond nog altijd dat banken de naam controleren bij geld overmaken. Medewerkers zijn ook slecht op de hoogte van de controle bij overboekingen. Navraag door de bond leert dat banken ook bewust om een naam vragen om klanten niet onnodig ongerust te maken.