Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Motie over vergoeden slachtoffers van spoofing unaniem aangenomen. Hoe nu verder?

05-12-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
842 keer bekeken
  •  
Het is inmiddels drie maanden geleden dat Kassa spoofing voor het eerst introduceerde. We lieten keer op keer zien hoe consumenten slachtoffer werden van genadeloze criminelen die zich voor konden doen als bankmedewerker, door te bellen met het echte telefoonnummer van de bank. ING en ABN Amro weigeren om hun klanten te vergoeden voor de schade, terwijl de Rabobank dat in principe wel doet. Vanuit de politiek komt nu een duidelijk signaal naar de banken om spoofing slachtoffers wel te vergoeden.
De meeste spoofing slachtoffers vallen bij ING, gevolgd door ABN Amro. En juist die twee banken wijzen vergoeding van gedupeerde klanten af. Afgelopen week werd in de Tweede Kamer een motie van SP Kamerlid Michiel van Nispen over het vergoedingsbeleid van banken bij fraude zoals spoofing unaniem aangenomen. De motie werd deze week door alle 149 aanwezige Kamerleden aangenomen en minister Hoekstra wordt daarmee opgeroepen zo snel mogelijk met banken in gesprek te gaan met als doel slachtoffers van spoofing te compenseren of dit mogelijk wettelijk af te dwingen.

'Banken moeten vergoeden'

Henk Nijboer, Tweede Kamerlid voor de Partij van de Arbeid, is een van de Kamerleden die voor de motie stemde. Nijboer houdt zich al jaren bezig met fraude bij digitaal bankieren, en is betrokken geweest bij het ontwikkelen van het wetsartikel waarin vergoeding van banken bij fraude is opgenomen. Daarin staat dat de bank moet vergoeden, tenzij de klant grof nalatig is geweest. Volgens ING en ABN Amro hoeven zij spoofing echter niet te vergoeden omdat de klant zelf de transactie doet. Volgens Nijboer probeert de bank op deze manier de verantwoordelijkheid bij de klant neer te leggen, terwijl het volgens Nijboer niet zou moeten kunnen dat mensen door dit soort geraffineerde oplichters die het telefoonnummer van de bank gebruiken al hun spaargeld kwijt kunnen raken, en dat banken moeten vergoeden.

Gesprek minister Hoekstra

De banken gaan dus binnenkort in gesprek met minister Hoekstra over het vergoedingsbeleid bij spoofing. ABN Amro laat aan Kassa weten uit te zien naar het gesprek met de minister “met als doel spoofing uit de wereld te werken en spoofing-slachtoffers tegemoet te komen”. Ook zegt de bank op dit moment te onderzoeken “hoe het vergoedingsbeleid ten aanzien van spoofing er in de toekomst uit zal komen te zien”. Ook de ING ziet het gesprek met de minister tegemoet, de bank zegt over het huidige beleid dat zij voeren, waarbij spoofing-slachtoffers niet vergoed worden omdat zij zelf het geld hebben overgemaakt: ”Het beleid van ING rondom het vergoeden van spoofing is vooralsnog ongewijzigd. Bij ieder geval van fraude bekijkt ING de specifieke situatie en wordt het toekennen van een coulancevergoeding nagegaan en beoordeeld”. De complete reacties van ABN Amro en ING lees je hier.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!