Mooie en minder mooie dingen ten tijde van corona
28-03-2020
• leestijd 3 minuten
In de studio van Kassa brengt redacteur Frank regelmatig updates over eerder behandelde onderwerpen en bespreekt hij wat er speelt in de mailbox, op het forum en/of onze sociale media. Deze week: volledig in het teken van corona.
Oplichting
Helaas is de coronapandemie ook iets waar oplichters handig gebruik van weten te maken. De redactie van Kassa ontvangt veel berichten van consumenten die phishingmails ontvangen en hier gelukkig niet intrappen. Er worden voornamelijk mails gestuurd door oplichters die zich voordoen als ING en Rabobank en vertellen dat alle betaalpassen uit voorzorg moeten worden vervangen. Ga hier niet op in en klik niet op de links in deze mails. Meer over deze vorm van oplichting lees je op
onze site, een recent overzicht is te vinden bij de
Fraudehelpdesk.
Sybren van der Velden is landelijk projectleider woninginbraak bij de Politie en laat ons weten: “Er wordt ook gecollecteerd voor het coronavirus, onder naam van het Rode Kruis. Laat u niet beetnemen, want alle collectes zijn stopgezet.” Maar ook krijgt de politie veel meldingen over babbeltrucs. “Mensen bieden zich dan aan om boodschappen te doen. Ze krijgen de pinpas en pincode mee en vervolgens wordt de rekening leeggehaald. Mijn tip is: ga alleen in zee met mensen die u echt vertrouwt.”
Initiatieven
Nu wel allemaal zoveel mogelijk binnen moeten blijven, zit een bezoek aan de Keukenhof er niet meer in. In 2019 brachten zo’n 1,5 miljoen mensen een bezoek. Er worden nu
dagelijks video’s geüpload, waarbij consumenten alsnog worden rondgeleid door het gigantische bloemenpark.
In Amstelveen organiseerden studenten een heuse houseparty vanaf hun balkon om de buurt te vermaken. Na nog geen twintig minuten werd er echter een einde gemaakt aan het feestje door de politie, toen bleek dat andere studenten in het complex op dat moment bezig waren met een online tentamen.
In Dordrecht verandert de
Grote Kerk op zaterdagmiddag in een jukebox. Op de klokken van de kerk worden door beiaardier Boudewijn Zwart verzoeknummers afgespeeld, omdat hij de inwoners troost en bemoediging wil geven in deze coronatijd.
En
SIRE is deze week de campagne #DASLIEF begonnen om mooie initiatieven onder de aandacht te brengen. Dit als dank voor degene die mooie acties uitvoeren, maar ook om anderen te inspireren eveneens iets hartverwarmends te doen.
Muzikale bewerkingen
De coronacrisis haalt ook de creativiteit in (thuiszittende) muzikanten naar boven. Zo werd The Kiffness geïnspireerd door Queen, wat resulteerde in
Lockdown Rhapsody. En Stayin’ Alive van The Bee Gees veranderde door Brent McCollough in
Stayin’ Inside.
En de oproep van Chantal Janzens typetje
Selfie is helder: blijf binnen!
Binnenblijven
Maar wat doet de Kassa-kijker eigenlijk tijdens al die extra uren die we nu thuis door moeten brengen? Uit een peiling op
Kassa’s Instagram onder honderden volgers blijkt dat onze volgers vooral lezen (61%).
Daarnaast zijn tuinieren (47%) en thuis sporten (47%) populair, terwijl ook zo’n vier op de tien volgers aangeven te gaan klussen of legpuzzels te maken.
Contact met ouderen
Een aantal initiatieven om dit tegen te gaan op een rij:
- Schrijfmaatje van het Nationaal Ouderenfonds, voor ouderen die het fijn vinden om geregeld een kaart of brief te ontvangen en voor vrijwilligers die geregeld een kaart of brief willen sturen
- Via Omapost kun je – onder het mom cor-omapost – een kaartje sturen naar je eigen opa of oma, maar ook naar een onbekende oudere
- Bij het platform Koetjes & Kalfjes waarbij je als kalfje eens in de paar dagen naar een koetje belt.
De spelers van de Britse voetbalclub Norwich, waar ook doelman Tim Krul actief is,
houden eveneens ouderen in de gaten tijdens de coronacrisis. Zo heeft iedere speler een lijst met tientallen oude(re) seizoenkaarthouders mee naar huis gekregen, zodat ze wekelijks telefonisch een praatje met hen kunnen houden.