Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Moederbedrijf laat Bakker Bart meer betalen voor deeg

20-02-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
144 keer bekeken
  •  
bakker-bart.jpg
De deegfabriek van Bart's Retail levert haar kant-en-klare deegproducten goedkoper aan groothandel Beko dan aan haar eigen Bakker Bart winkeliers. Dat is vanavond te zien in de Zembla-uitzending Woede in de winkelstraat. "Ik betaal veel geld voor het concept en dan zie ik mijn eigen broodjes bij de concurrent in de winkel liggen", zegt ex-Bakker Bart-ondernemer Wim Löbker.
Verplichte deegafname
Al in 2007 ontdekten Bakker Bart-winkeliers dat het deeg dat zij verplicht bij het moederbedrijf Bart's Retail moeten inkopen, voor een lagere prijs ook aan andere partijen wordt verkocht. Bart's Retail levert de aangesloten ondernemers kant-en-klare deegstukken, die in de winkel worden gerezen en gebakken. Bakker Bart winkels hebben de afgelopen jaren in totaal zo’n 25 miljoen euro méér voor hun deeg hebben betaald dan andere afnemers.
Concurrentie
Zembla toont aan dat één van die andere afnemers het groothandelsbedrijf Beko is. Beko levert de deegproducten van Bart’s Retail voor een lagere prijs aan andere bakkers. Bakker Bart-winkeliers worden op die manier beconcurreert door hun eigen moederbedrijf.
Aanhoudende conflicten
Eind 2007 werd de ruzie tussen de winkeliers en het moederbedrijf bijgelegd. De toenmalige directeur van Bart’s Retail werd onder druk van de winkeliers ontslagen en de nieuw aangestelde directeur beloofde beterschap. Maar in de jaren daarna bleven de conflicten sluimeren. Er was niet alleen onvrede over de te hoge deegprijzen, maar ook over allerlei andere voorwaarden en regelingen die het hoofdkantoor aan de bakkers oplegde. Door de economische crisis kregen veel Bakker Bart-winkels ook te maken met dalende omzetten, waardoor ze in financiële problemen kwamen.
Overleg sinds zomer 2013
Afgelopen zomer laaide het geschil weer op. In juli 2013 brachten de winkeliers hun 'deegclaim' naar buiten: zij dreigden met een gang naar de rechter om miljoenen euro’s op te eisen voor de te hoge deegprijzen. Onder druk van deze mogelijke claim ging de directie in onderhandeling met de winkeliers. Inzet waren twaalf wijzigingen in het franchisemodel, die werden voorgesteld in een door de winkeliers opgesteld, vertrouwelijk rapport.
Vanaf zomer 2013 tot vandaag de dag is er door de advocaten van Bart's Franchise Vereniging en het hoofdkantoor van Bakker Bart overlegd, maar dat heeft nog tot niets geleid.
Zembla 'Woede in de winkelstraat' - donderdag 20 februari 20.50 uur Nederland 2.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor