Consumenten die nu koffie voor thuis insloegen kozen ook voor wat meer luxe. Zo werden de duurdere koffiesoorten van het bedrijf, zoals koffie in aluminium cups, duurdere koffiebonen en gemalen koffie, beter verkocht. Op deze koffiesoorten is de winstmarge ook hoger, waardoor het wegvallen van de omzet via horeca en bedrijven deels werd opgevangen.
Ook bestelden mensen hun koffie tijdens de pandemie vaker online. De e-commerce-activiteiten van JDE Peet's groeiden met 63 procent in het eerste halfjaar. Daar investeerde het bedrijf flink in. Om kosten te besparen gaf de onderneming juist minder geld uit aan reclame de afgelopen tijd.
De totale omzet van JDE Peet's daalde met 2,9 procent tot 3,2 miljard euro. De thuistak groeide echter in Europa, de grootste markt voor het bedrijf, met 3,7 procent. Ook het Amerikaanse Peet's zag de opbrengsten stijgen. Als onderliggende winst zette JDE Peet's een bedrag van 393 miljoen euro in de boeken. Dat was een stijging van 12 procent op jaarbasis. JDE Peet's denkt zijn doel om de schulden per halverwege volgend jaar terug te hebben gedrongen tot maximaal drie keer het bedrijfsresultaat (ebitda) te gaan halen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!