Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Mobilae krijgt traplift na 14 monteurs niet gerepareerd

12-12-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1111 keer bekeken
  •  
Mevrouw Knevelman-Bijker schaft begin januari 2018 een traplift aan bij het bedrijf Mobilae (voorheen PractiComfort) voor een goede 7925 euro. Vanaf het begin ervaart ze er al problemen mee; van verkeerde onderdelen die nog moeten worden besteld tot een lift die halverwege de trap stil blijft staan. In twee en een half jaar tijd komt er in totaal 14 keer een monteur over de vloer.
Mevrouw Knevelman is nierpatiënt en slecht ter been. Op haar oude dag besluit ze een traplift aan te schaffen zodat ze gemakkelijk de trap op kan en dus zelfstandig kan blijven wonen. Al vanaf de installatie rammelt er van alles aan het apparaat. Steeds houdt ze hoop dat de monteur die over de vloer komt het probleem op kan lossen, maar de problemen blijven alsmaar aanhouden. Mevrouw Knevelman is naar eigen zeggen een digibeet, dus haar goedgebekte buurvrouw Martje Bosscha staat haar bij.Monteurs over de vloer

Monteurs over de vloer

Ze mailt en belt erop los en telkens komt er een monteur langs om te kijken naar het probleem. Ondertussen blijft mevrouw Knevelman gestaag halverwege de trap hangen waardoor ze met gevaar voor eigen leven de rest naar beneden of boven moet klimmen. Op een gegeven moment besluit de thuiszorg van mevrouw zelfs een bed in de woonkamer neer te zetten. Ze willen niet dat mevrouw van de trap valt en haar nek breekt.
Vanaf januari 2020 komen er in minder dan een jaar tijd zeker 10 monteurs over de vloer, soms zelfs drie per maand. Daarnaast moet mevrouw vanaf 2020 ook ineens voorrij- en reparatiekosten betalen per bezoek. Deze kosten lopen op tot in totaal 490 euro, terwijl er ondertussen niets wordt gerepareerd aan de traplift. Martje kaart meermaals haar bezwaar aan en zegt dat mevrouw Knevelman helemaal geen geld hoeft te betalen, de traplift heeft het immers nooit goed gedaan. Ze heeft recht op garantie.

Stil na akkoord

In oktober zijn ze het zat en dienen ze een officiële klacht in. Ze eisen dat Mobilae de lift weghaalt en vragen compensatie voor de gemaakte kosten. Pas na het versturen van een herinnering reageert Mobilae: ze zijn bereid een onderdeel te vervangen en mevrouw een onderhoudscontract kosteloos aan te bieden. Hoewel Martje en mevrouw Knevelman-Bijker de nodige reserveringen hebben, besluiten ze akkoord te gaan met het aanbod.
Na het akkoord gaan met het aanbod blijft het echter stil. Martje wacht 5 weken en stuurt nog een mail naar Mobilae, waar ook nooit reactie op komt. Wanneer er ook geen monteur of onderhoudscontract wordt gestuurd besluiten ze De Belbus in te schakelen.

Confrontatie

De woordvoerder van Mobilae is zo sportief om helemaal naar Norg te komen. Mevrouw kan niet naar het bedrijf – dat in Katwijk zit – toe reizen. Joep Boxelaar, de managing Director van Mobilae, zegt begrip te hebben voor haar situatie. Hij geeft aan dat er in de communicatie vanaf oktober iets mis is gegaan. Ze hebben toen geconstateerd dat er een structurele oplossing voor de traplift moet komen. Hier waren ze mee bezig, maar dit is niet goed naar mevrouw gecommuniceerd. Volgens de woordvoerder komt dit mede omdat de zaak door veranderingen in hun webcare en klachtenafhandeling tussen wal en schip is geraakt.
Maar hij heeft een oplossing: Mobilae gaat de traplift geheel kosteloos vervangen voor een nieuwer en beter model. Daarnaast krijgt ze de 490 euro aan voorrij- en reparatiekosten terug en tot slot ook nog eens 2000 euro voor het feit dat ze niet altijd goed gebruik kon maken van de traplift.
Als de planning het toelaat wil Boxelaar graag dat de nieuwe traplift voor de kerst nog wordt geïnstalleerd. Zo kan mevrouw Knevelman-Bijker 2021 zorgeloos inluiden.
Heb jij ook een consumentenprobleem? Mail dan naar belbus@bnnvara.nl.

Meer over:

belbus, mobilae
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!