Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Misleidende ‘van-voor’ prijzen worden verboden. Dit moet je weten!

04-05-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
7364 keer bekeken
  •  
korting sale aanbieding prijs actie deal 1127

Verkopers mogen niet meer de prijs van een product in een korte tijd flink verhogen en vervolgens weer verlagen, om het daarna aan te bieden met een aantrekkelijke ‘van-voor’ prijs. Door deze truc worden producten als aanbieding of ‘goede deal’ gezien, maar het kabinet wil dat deze vorm van prijsmanipulatie stopt.

Vanaf medio mei mogen consumenten niet meer worden misleid met valse prijsverminderingen. De ministerraad stemde in met het voorstel voor een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) van minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) om dit te regelen.

Nieuwe regelgeving

In de nieuwe regels staat dat een winkel de ‘van-prijs’ dertig dagen voorafgaand aan de aanbieding moet hebben aangehouden. De regelgeving is gebaseerd op een Europees besluit om deze manier van prijsaanduidingen overal in de EU te hanteren.

Van twintig naar dertig procent korting

Opeenvolgende prijsverminderingen blijven wel mogelijk. Zo mogen verkopers nog steeds eerst twintig procent korting hanteren, daarna dertig en dan door naar vijftig procent korting. De verkoper mag dan nog altijd verwijzen naar de prijs waarover de eerste vermindering werd aangekondigd.

Ook zijn producten die minder dan dertig dagen op de markt zijn uitgezonderd. Die uitzondering vervalt zodra het product ouder dan dertig dagen is.

Uitzondering voor bederfelijke producten

Ook geldt er een uitzondering voor producten die snel bederven of maar beperkt houdbaar zijn. Denk aan vis, vlees, zuivel, verse groenten en fruit dat slechts enkele dagen wordt aangeboden waarvan de prijs snel kan wijzigen. Het is namelijk moeilijk voor verkopers om de prijs van dit soort producten voor een langere tijd bij te houden.

De verkoper mag daarom als ‘van-prijs’ voor dit soort producten de prijs hanteren die gold direct voorafgaand aan de prijsvermindering.

Handhaving ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de nieuwe maatregel en ook handhaven bij overtredingen.

Ook kun je via de Consuwijzer bij hen terecht als je ziet dat en bedrijf zich niet aan de regels houdt.

Benieuwd naar wat je kunt doen als je tóch zo’n misleidende aanbieding tegenkomt?

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!