Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Misbruik dure 0900-informatienummers aangepakt

18-09-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
123 keer bekeken
  •  
930 x 520 smartphone telefoon
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger optreden tegen misbruik van informatienummers. Ook voert de toezichthouder een strengere aanvraagprocedure in voor een 0900-nummer, 0909-nummer of het viercijferige informatienummer beginnend met 18.

Misbruik

Uit signalen die de ACM binnenkrijgt, blijkt dat deze nummers soms misbruikt worden. Dat gebeurt voornamelijk door zogeheten doorschakeldiensten, die hoog in de zoekresultaten op het internet verschijnen in de speurtocht naar bijvoorbeeld het nummer van de klantenservice van een telecomprovider.

Doorschakeldienst

Als consumenten via dit nummer naar de betreffende klantenservice bellen, hebben ze vaak niet door dat ze via de doorschakeldienst bellen en daardoor veel meer geld kwijt zijn.
Partijen die zich niet aan de regels houden, worden door de ACM verplicht hun dienstverlening aan te passen of te staken, ook als zij al enige tijd actief zijn. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!