Minder vaak aangepaste treindienst in winter
17-10-2013
• leestijd 2 minuten
De NS zal deze winter minder lang achter elkaar met een aangepaste dienstregeling blijven rijden. Ook worden de eisen voor het invoeren van zo'n uitgedund spoorboekje iets verscherpt, waardoor reizigers minder vaak te maken moeten gaan krijgen met uitval van treinen in winterse omstandigheden. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Aangepaste dienstregeling
Een aangepaste dienstregeling wordt nu ingevoerd als de verwachting is dat er 3 centimeter sneeuw valt of als er 10 procent kans is dat het meer dan 10 graden Celsius gaat vriezen. Komende winter wordt de treindienst pas uitgedund bij een kans van 50 procent op strenge vorst. Ook wordt op de eerste winterse dag - die doorgaans tot veel problemen kan leiden - scherper gekeken of het echt nodig is de dienstregeling aan te passen. Daardoor krijgt een reiziger niet gemiddeld 12 maar 10 keer per winter te maken met uitval van treinen.
Jojo-effecten
Daarnaast stapt de NS af van de afspraak de aangepaste dienstregeling in stand te houden als enige dagen later ook slecht weer wordt verwacht. Treinreizigers hebben aangegeven niet blij te zijn met die regeling, dus gaat de NS volgens het reguliere schema rijden wanneer dat kan. Daardoor kan het voorkomen dat er om de dag een ander schema wordt aangehouden. Er was eerder juist voor gekozen langer met aanpassingen te rijden om dat soort jojo-effecten te voorkomen.
Langere treinen
De NS gaat verder zoveel mogelijk lange treinen inzetten om overvolle coupés te voorkomen. Het zal niet altijd lukken om drukte te voorkomen, vooral niet in de Randstad, waarschuwt Mansveld. Op dagen dat er met een aangepaste dienstregeling wordt gereden, loopt het aantal reizigers maar beperkt terug. En dat betekent dus dat het vaak druk is in de trein, maar dat de trein in elk geval wel rijdt.
Slag om de arm
NS en ProRail hielden donderdagochtend wel een slag om de arm: ,,Vanzelfsprekend hangt het van de weersomstandigheden af hoe vaak deze winter de dienstregeling moet worden aangepast. Winterse storingen kunnen ook dan nog voor overlast voor reizigers zorgen. Het zal daarnaast druk blijven in de treinen'', aldus een NS-woordvoerder. ,,We zullen reizigers in de Randstad die in staat zijn om buiten de spits te reizen deze winter adviseren om dat vooral te doen.'' Een woordvoerster van ProRail valt hem bij: ,,De aangepaste dienstregeling geeft iets meer ruimte, maar als het gaat sneeuwen blijft het spoor daar gevoelig voor.''
Winterweerregeling
De winterweerregeling is afgelopen winter voor het eerst ingevoerd. Door bij slecht weer minder treinen te laten rijden (20 procent minder landelijk en 50 procent minder in de Randstad) loopt het minder vaak verkeerd op het spoor. NS, spoorbeheerder ProRail en Mansveld concludeerden eerder dat de regeling goed had gewerkt, omdat massale problemen waren uitgebleven. Ondertussen worden langetermijnmaatregelen genomen, waardoor de winterweerregeling in de toekomst niet meer nodig zou moeten zijn.
ANP