Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Minder slachtoffers 'bankhelpdeskfraude', oplichters maken toch nog miljoenen buit

11-03-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1711 keer bekeken
  •  
bankhelpdeskfraude_20220408

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben banken vorig jaar aanzienlijk minder schade geleden door bankhelpdeskfraude. Oplichters doen zich hierbij voor als bankmedewerkers. Hoewel het schadebedrag is afgenomen, blijft onlinefraude een hardnekkig probleem, aldus de NVB.

In 2023 daalde de schade door bankhelpdeskfraude met 45 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Ook het aantal slachtoffers nam met twintig procent af, tot bijna 10.000 personen. Desondanks waarschuwt de NVB dat de problemen nog niet zijn opgelost.

“Online fraude groot maatschappelijk probleem”

Marco Doeland, teamlead veiligheidszaken bij de NVB, benadrukt dat onlinefraude niet alleen financiële schade veroorzaakt, maar ook leed en stress bij slachtoffers. "Daarbij verdwijnen de opbrengsten regelrecht in de zakken van fraudeurs die daarmee weer andere criminele activiteiten financieren", stelt hij. "Dat maakt onlinefraude tot een groot maatschappelijk probleem dat alleen kan worden opgelost als alle betrokken partijen maatregelen nemen en de handen ineenslaan."

“Vergoeding bank uit coulance”

"Uit coulance" wordt de schade bij bankhelpdeskfraude onder voorwaarden vergoed door de bank, legt de NVB uit. Dat gebeurde vorig jaar in 69 procent van de gevallen. Zo krijgen klanten alleen hun geld terug als criminelen zich hebben voorgedaan als medewerkers van de eigen bank. Ook komen slachtoffers niet twee keer in aanmerking voor een vergoeding.

36 miljoen euro schade door onlinefraude

Banken hebben vorig jaar extra maatregelen genomen om de kans op dit soort cyberfraude te verkleinen, bijvoorbeeld door het verlagen van de daglimiet van betaalrekeningen en het inbouwen van een tijdslot bij het verhogen van de daglimiet.

Ook andere vormen van onlinefraude kostten de banken vorig jaar geld. Het totale schadebedrag kwam uit op 36 miljoen euro, waar dat in 2022 nog 61 miljoen euro betrof.

“Meer maatregelen tegen cyberfraude nodig”

De banken willen dat ook andere partijen maatregelen gaan nemen om cyberfraude te bestrijden. "Criminelen doorlopen een soort stappenplan. Eerst oriënteren ze zich door op internet zoveel mogelijk gegevens van mensen te vinden. Zo kunnen ze vertrouwen wekken als ze je bellen, omdat ze heel veel van je weten", legt een woordvoerder van de NVB uit.

Het is nu nog te makkelijk voor criminelen om online anoniem te blijven, vindt de NVB. "Het zou daarom goed zijn als aanbieders van onlinedienstverlening en bijvoorbeeld prepaid simkaarten worden verplicht om de identiteit van hun klanten te checken." ANP

Kassa heeft regelmatig aandacht besteed aan bankhelpdeskfraude. Bekijk ons Dossier spoofing

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!