Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben banken vorig jaar aanzienlijk minder schade geleden door bankhelpdeskfraude. Oplichters doen zich hierbij voor als bankmedewerkers. Hoewel het schadebedrag is afgenomen, blijft onlinefraude een hardnekkig probleem, aldus de NVB.
In 2023 daalde de schade door bankhelpdeskfraude met 45 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Ook het aantal slachtoffers nam met twintig procent af, tot bijna 10.000 personen. Desondanks waarschuwt de NVB dat de problemen nog niet zijn opgelost.
Marco Doeland, teamlead veiligheidszaken bij de NVB, benadrukt dat onlinefraude niet alleen financiële schade veroorzaakt, maar ook leed en stress bij slachtoffers. "Daarbij verdwijnen de opbrengsten regelrecht in de zakken van fraudeurs die daarmee weer andere criminele activiteiten financieren", stelt hij. "Dat maakt onlinefraude tot een groot maatschappelijk probleem dat alleen kan worden opgelost als alle betrokken partijen maatregelen nemen en de handen ineenslaan."
"Uit coulance" wordt de schade bij bankhelpdeskfraude onder voorwaarden vergoed door de bank, legt de NVB uit. Dat gebeurde vorig jaar in 69 procent van de gevallen. Zo krijgen klanten alleen hun geld terug als criminelen zich hebben voorgedaan als medewerkers van de eigen bank. Ook komen slachtoffers niet twee keer in aanmerking voor een vergoeding.
Banken hebben vorig jaar extra maatregelen genomen om de kans op dit soort cyberfraude te verkleinen, bijvoorbeeld door het verlagen van de daglimiet van betaalrekeningen en het inbouwen van een tijdslot bij het verhogen van de daglimiet.
Ook andere vormen van onlinefraude kostten de banken vorig jaar geld. Het totale schadebedrag kwam uit op 36 miljoen euro, waar dat in 2022 nog 61 miljoen euro betrof.
De banken willen dat ook andere partijen maatregelen gaan nemen om cyberfraude te bestrijden. "Criminelen doorlopen een soort stappenplan. Eerst oriënteren ze zich door op internet zoveel mogelijk gegevens van mensen te vinden. Zo kunnen ze vertrouwen wekken als ze je bellen, omdat ze heel veel van je weten", legt een woordvoerder van de NVB uit.
Het is nu nog te makkelijk voor criminelen om online anoniem te blijven, vindt de NVB. "Het zou daarom goed zijn als aanbieders van onlinedienstverlening en bijvoorbeeld prepaid simkaarten worden verplicht om de identiteit van hun klanten te checken." ANP
Kassa heeft regelmatig aandacht besteed aan bankhelpdeskfraude. Bekijk ons Dossier spoofing
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!