Nederlanders mogen niet zomaar ongevraagd gebeld worden door telemarketingbedrijven, door een nieuwe telemarketingwet die op 1 juli ingaat. Deze wet verbiedt het bedrijven om consumenten te bellen die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft aan streng op de naleving van deze wet te zullen controleren.
De gedachte achter de nieuwe wet is dat Nederlanders veel meer zelf te zeggen moeten krijgen over welke bedrijven hen opbellen. Ze moeten daarom nadrukkelijk toestemming geven om gebeld te worden in plaats van dat je moet aangeven dat je niet meer gebeld wilt worden. Ook bij hun eigen klanten of mensen die tot drie jaar terug klant zijn geweest mogen bedrijven aanbiedingen doen.
Die laatste bepaling is de Consumentenbond een doorn in het oog. De nieuwe wet is weliswaar "een stap in de goede richting", maar drie jaar "is natuurlijk veel te lang", zegt directeur Sandra Molenaar van de bond. "Dat vinden consumenten ook, zo blijkt uit onderzoek." De Consumentenbond vindt dat het kabinet te veel ruimte heeft gelaten voor zelfregulering op dat vlak. "Je gaat immers niet voor niets ergens weg."
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!