'Minder lesuren en meer ontwikkeling docenten'
05-10-2015
• leestijd 1 minuten
Het aantal lesuren dat een leraar per jaar voor de klas staat, kan best wat minder. In plaats daarvan zouden docenten tijd en mogelijkheden moeten krijgen om eigen lessen te ontwikkelen en om de vakkennis uit te breiden. Daarvoor pleit voorzitter Paul Rosenmöller van de VO-raad. Scholen hoeven wat hem betreft niet te wachten op het definitieve advies van het Platform Onderwijs 2032, dat kijkt naar onderwijsvernieuwing.
Onderwijs kan beter
,,Vraag je af hoe effectief een extra lesuur is. Kwaliteit boven kwantiteit. We moeten heilige huisjes ter discussie durven stellen: het rooster, het aantal lesuren, de dominante sturing van bovenaf'', aldus Rosenmöller maandag in een interview met Trouw. ,,Leerlingen leren ook als ze zelfstandig aan het werk zijn, of tijdens een stage bij een bedrijf. Onderwijs is niet alleen een lokaal met kinderen en een leraar ervoor.''