Marktkooplui hebben het steeds moeilijker. Vooral prijsstunters als Action en Primark zorgen voor minder klanten op de markt. Kramen die duurzaam voedsel en streekproducten verkopen winnen wel aan populariteit, blijkt uit een onderzoek in opdracht van brancheclub Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH).
Concurrentie van prijsstunters
De omzet van de Nederlandse markten daalde van 2,8 miljard euro rond de eeuwwisseling tot 2 miljard euro vorig jaar. Het marktaandeel binnen de totale detailhandel halveerde in dezelfde periode tot 2 procent. Toch neemt het aantal marktkooplui niet af. Al jaren staan er ongeveer 11.000 ondernemers op de markt.
De opkomst van prijsstunters zorgt ervoor dat met name kramen met kleding en textiel en kramen met tweedehands spullen het zwaar hebben. In tien jaar tijd stopten vijfhonderd marktkooplui met hun kleding of textielhandel en driehonderd ondernemers met hun kraam met tweedehands artikelen.
Aandeel biologisch en duurzaam groeit
De consument gaat wel graag voor voedsel naar de markt. Sinds 2007 kwamen er duizend voedselkramen bij. Een deel van die nieuwe kramen staat vooral op 'foodtruckfestivals', maar ook op ouderwetse markten groeit het aandeel marktkramen met vooral biologisch, duurzaam of lokaal voedsel. ANP