Minder 'kiloknallers' in de aanbieding
28-07-2016
• leestijd 1 minuten
Supermarkten hebben in de eerste helft van dit jaar minder vaak vlees zonder keurmerk in de aanbieding gedaan. Dit concludeert actiegroep Wakker Dier. Het aantal zogenaamde kiloknallers is met 6 procent gedaald van bijna 5400 naar 5100.
Keurmerk
Maar volgens de organisatie is nog altijd drie op de vier aanbiedingen een kiloknaller, zo blijkt uit de halfjaarcijfers van de foldermonitor van Wakker Dier. Vooral marktleiders Albert Heijn en Jumbo bieden veel vaker keurmerkloos vlees aan. Beide supermarkten spreken dit echter tegen. Ze hebben aan de NOS laten weten dat dit vooral komt doordat Wakker Dier de definitie van een kiloknaller steeds strenger maakt.
Actie
Het aantal aanbiedingen van vlees mét een dierenwelzijnskeurmerk is in de eerste zes maanden van 2016 flink toegenomen. Het gaat om een stijging van 585 naar 1770.
Wakker Dier voert al lange tijd actie tegen de kiloknallers in de supermarkten. ANP