Minder groei voor A-merken in supermarkt
21-03-2014
• leestijd 1 minuten
Voor de 100 grootste A-merken in de supermarkt was het maar een matig jaar. De omzet steeg met 0,3 procent, het slechtste resultaat sinds de start van de top-100 in 1998, meldt de NOS.
Omzet
De merken waren bij elkaar goed voor een kwart van de hele supermarktomzet, een verkoop van zo'n 7,8 miljard euro. De Nederlandse supermarkten als geheel deden het met een omzetgroei van 1,5 procent een stuk beter dan gerenommeerde merken als Campina, Douwe Egberts, Coca Cola en Heineken.
Zuinigheid
Volgens marktonderzoeker IRI hangt de magere omzetgroei van A-merken samen met de zuinigheid van veel consumenten. ,,Ondanks de vele aanbiedingen van A-merkproducten, zoals twee voor de prijs van een, zijn mensen minder gaan kopen", zegt Sjanny van Beekveld van IRI Nederland.
ANP/NOS