Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Minder belletjes naar de Belastingtelefoon

30-04-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
930 x 520 belastingdienst
De Belastingtelefoon heeft tussen 1 maart en 1 mei 850.000 telefoontjes binnengekregen met vragen over de aangifte inkomstenbelasting. Dat zijn er flink minder dan vorig jaar, toen nog 1,2 miljoen telefonische vragen binnenkwamen.
De meeste vragen
De daling is te verklaren doordat de fiscus steeds meer gegevens zelf vooraf invult. Ook zijn de hulpteksten op het formulier uitgebreid en aangepast, aldus een woordvoerster van het ministerie van Financiën. De meeste vragen gingen over de eigen woning en aftrekposten zoals studie- of zorgkosten.
8,7 miljoen aangiften
De aangifte moest voor 1 mei binnen zijn. Bij de Belastingdienst zijn tot maandag ruim 8,7 miljoen aangiften binnengekomen, ongeveer evenveel als vorig jaar. Op zondag, de laatste dag voor de deadline, werd nog meer dan 288.000 keer aangifte gedaan.
1 procent papieren aangifte
Nog maar 1 procent van de belastingplichtigen deed aangifte op papier, 99 procent kwam online binnen. Dat leidde alleen op de eerste dag tot drukte op de website, verder verliep het elektronisch verkeer op rolletjes. Volgens de Belastingdienst is dat te danken aan de uitbreiding van de capaciteit van het systeem, van een ,,vierbaans- naar een zesbaanssnelweg".
Van de online-aangiften kwam 4 procent binnen via de app. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!