Minder animo voor Valentijnsdag
11-02-2012
• leestijd 2 minuten
De animo voor Valentijnsdag lijkt te vervagen. Vergeleken met vorig jaar zijn minder mensen van plan iets aan deze dag van de liefde te doen. De meeste Nederlanders vinden het maar commerciële onzin, blijkt uit een onderzoek van Q&A Research & Consultancy.
Minder interesse Valentijnsdag
Een kwart van de ondervraagden geeft aan nog iets aan Valentijnsdag te willen doen, vergeleken met 29 procent vorig jaar. Slechts 8 procent zegt van plan te zijn met Valentijnsdag een kaartje te sturen. In 2011 was dit nog 13 procent. Dat komt neer op een daling met een half miljoen mensen. Het aantal mensen dat een digitale kaart stuurt, stijgt wel, van 26 procent naar 32 procent.
Geurtje populair
Liever geeft de romantische consument een geurtje (11 procent) of een lekkernij (24 procent) aan een geliefde. Maar het onderzoek, onder 1100 consumenten, toont aan dat Nederlanders helemaal niet zitten te wachten op lekkernijen. Slechts 6 procent geeft aan op iets dergelijks te hopen.
Romantische diners zijn ook minder in trek (22 procent), waar een jaar eerder nog 28 procent van de ondervraagden aangaf dit leuk te vinden.
Negatieve associaties als 'te commercieel' (57 procent), 'onzin' (23 procent) en 'geldverspilling' (16 procent) rond Valentijnsdag voeren de overhand, terwijl 34 procent aangeeft het 'leuk' te vinden.
68 miljoen euro extra omzet
De Nederlandse winkeliers rekenen in elk geval op een extra omzet van 68 miljoen euro. Dat is 3 miljoen meer dan vorig jaar, volgens een peiling van Detailhandel Nederland. Volgens de organisatie gaan mensen dit jaar voor 'origineel', wat vaak betekent dat ze creatief aan de slag gaan. ,,Bijvoorbeeld door zelfgemaakte diners te serveren op speciaal servies.'' Maar de traditionele cadeaus doen het volgens de winkeliers ook nog steeds goed, zoals chocolade in hartvorm, lingerie of sieraden.
Stedentrips
Valentijnsdag lijkt voor romantici wel in toenemende mate aanleiding voor een stedenbezoekje. Vluchtzoekmachine Skyscanner constateerde vergeleken met vorig jaar een groei van maar liefst 73 procent in zoekopdrachten rondom de meest romantische dag van het jaar. De meeste zoekopdrachten betroffen vliegtickets naar Londen. Op nummer twee staat Bangkok en op drie de metropool Berlijn.
ANP
Reageren? Laat hieronder uw reactie achter!