Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Miljoenenclaim op komst om woekerrente ABN AMRO terug te krijgen

28-11-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
4457 keer bekeken
  •  
Consumentenbond Claimservice onderzoekt de mogelijkheid van een miljoenenclaim tegen kredietverstrekkers die te veel rente in rekening hebben gebracht. Aanleiding hiervoor zijn de woekerrentes die ABN AMRO, Vesting Finance en Santander hebben berekend over hun doorlopende kredieten. De organisatie wil gedupeerden helpen dat geld terug te krijgen.

De organisatie loopt daarbij vooruit op de beroepsprocedure van deze banken bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) op 7 december. Ook Stichting Geldbelangen die de ABN AMRO-klant vertegenwoordigt in deze procedure is overtuigd van de goede afloop van de zaak.

ABN AMRO daarentegen zegt de uitspraak met vertrouwen tegemoet te zien, terwijl de geschillencommissie van het Kifid deze zomer drie voor de banken negatieve uitspraken deed waaruit blijkt zij hun klanten te veel rente hebben laten betalen.

Rente

Uit berekeningen die Kassa maakte in samenwerking met Stichting Geldbelangen blijkt dat ABN AMRO-klanten niet alleen te veel rente betaalden over doorlopende kredieten; ook de rente op rood staan op betaalrekeningen blijkt niet in de pas te lopen met de gedaalde marktrente. Terwijl de Europese Centrale Bank de rente verlaagde, verhoogde ABN AMRO die opmerkelijk genoeg juist. Het schadebedrag loopt veelal in de duizenden euro's per krediet.

Gedupeerden kunnen zich aanmelden

Consumentenbond Claimservice, het samenwerkingsverband tussen de Consumentenbond en massaclaimspecialist ConsumentenClaim, roept mensen op om zich massaal aan te melden. Heb je het vermoeden dat jij ook te veel rente hebt betaald op je krediet? Meld je dan aan via de website Consumentenbond Claimservice.

claimservice consumentenbond

"Wij schatten dat ABN AMRO circa 80.000 van deze kredieten heeft versterkt en daar komen de betaalrekeningen nog bij waarop mensen rood stonden tegen een te hoge rente. Het is schokkend om te zien dat banken duizenden euro’s ten onrechte bij klanten in rekening hebben gebracht. Dat moeten banken netjes oplossen en daarvoor willen wij gaan zorgen", zegt directeur Stef Smit van Consumentenbond Claimservice.

De claimorganisatie zegt zich in eerste instantie te richten op ABN AMRO, Santander en Vesting Finance, maar roept iedereen op zich te melden die denkt dat hij te veel rente heeft betaald over een krediet bij een geldverstrekker. "Het is goed mogelijk dat ook andere banken over de schreef zijn gegaan, we zijn dat nog aan het onderzoeken", aldus Smit.

Crédit Agricole

Kassa zet zich in samenwerking met Stichting Geldbelangen al sinds 2016 in voor consumenten met een woekerkrediet. De uitzendingen resulteerden uiteindelijk in een compensatieregeling van Credit Agricole Consumer Finance (CACF),  Het concern reserveerde daarvoor een bedrag van meer dan 124 miljoen euro. Tot nu toe hebben 65.000 klanten een vergoeding ontvangen.

Heb jij een lening afgesloten via Crédit Agricole en heb je te veel rente betaald? Dan kun je via de website www.mijnrentevergoeding.nl proberen dat geld terug te krijgen.

Ook lopen er nog klachten bij het Kifid, omdat het concern minder vergoedt dan volgens de Commissie van Beroep van het Kifid voorgeschreven. CACF compenseert mensen met contracten die bestonden vanaf 2008, en laat na mensen te compenseren die al een contract hadden voor die tijd.  Volgens de Commissie van Beroep van het Kifid zouden mensen met oudere contracten gecompenseerd moeten worden vanaf 2005.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!