Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Miljoenenclaim op komst om woekerrente ABN AMRO terug te krijgen

28-11-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
4509 keer bekeken
  •  
Consumentenbond Claimservice onderzoekt de mogelijkheid van een miljoenenclaim tegen kredietverstrekkers die te veel rente in rekening hebben gebracht. Aanleiding hiervoor zijn de woekerrentes die ABN AMRO, Vesting Finance en Santander hebben berekend over hun doorlopende kredieten. De organisatie wil gedupeerden helpen dat geld terug te krijgen.

De organisatie loopt daarbij vooruit op de beroepsprocedure van deze banken bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) op 7 december. Ook Stichting Geldbelangen die de ABN AMRO-klant vertegenwoordigt in deze procedure is overtuigd van de goede afloop van de zaak.

ABN AMRO daarentegen zegt de uitspraak met vertrouwen tegemoet te zien, terwijl de geschillencommissie van het Kifid deze zomer drie voor de banken negatieve uitspraken deed waaruit blijkt zij hun klanten te veel rente hebben laten betalen.

Rente

Uit berekeningen die Kassa maakte in samenwerking met Stichting Geldbelangen blijkt dat ABN AMRO-klanten niet alleen te veel rente betaalden over doorlopende kredieten; ook de rente op rood staan op betaalrekeningen blijkt niet in de pas te lopen met de gedaalde marktrente. Terwijl de Europese Centrale Bank de rente verlaagde, verhoogde ABN AMRO die opmerkelijk genoeg juist. Het schadebedrag loopt veelal in de duizenden euro's per krediet.

Gedupeerden kunnen zich aanmelden

Consumentenbond Claimservice, het samenwerkingsverband tussen de Consumentenbond en massaclaimspecialist ConsumentenClaim, roept mensen op om zich massaal aan te melden. Heb je het vermoeden dat jij ook te veel rente hebt betaald op je krediet? Meld je dan aan via de website Consumentenbond Claimservice.

claimservice consumentenbond

"Wij schatten dat ABN AMRO circa 80.000 van deze kredieten heeft versterkt en daar komen de betaalrekeningen nog bij waarop mensen rood stonden tegen een te hoge rente. Het is schokkend om te zien dat banken duizenden euro’s ten onrechte bij klanten in rekening hebben gebracht. Dat moeten banken netjes oplossen en daarvoor willen wij gaan zorgen", zegt directeur Stef Smit van Consumentenbond Claimservice.

De claimorganisatie zegt zich in eerste instantie te richten op ABN AMRO, Santander en Vesting Finance, maar roept iedereen op zich te melden die denkt dat hij te veel rente heeft betaald over een krediet bij een geldverstrekker. "Het is goed mogelijk dat ook andere banken over de schreef zijn gegaan, we zijn dat nog aan het onderzoeken", aldus Smit.

Crédit Agricole

Kassa zet zich in samenwerking met Stichting Geldbelangen al sinds 2016 in voor consumenten met een woekerkrediet. De uitzendingen resulteerden uiteindelijk in een compensatieregeling van Credit Agricole Consumer Finance (CACF),  Het concern reserveerde daarvoor een bedrag van meer dan 124 miljoen euro. Tot nu toe hebben 65.000 klanten een vergoeding ontvangen.

Heb jij een lening afgesloten via Crédit Agricole en heb je te veel rente betaald? Dan kun je via de website www.mijnrentevergoeding.nl proberen dat geld terug te krijgen.

Ook lopen er nog klachten bij het Kifid, omdat het concern minder vergoedt dan volgens de Commissie van Beroep van het Kifid voorgeschreven. CACF compenseert mensen met contracten die bestonden vanaf 2008, en laat na mensen te compenseren die al een contract hadden voor die tijd.  Volgens de Commissie van Beroep van het Kifid zouden mensen met oudere contracten gecompenseerd moeten worden vanaf 2005.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (10)

ansveerkamp
ansveerkamp
12 sep. 2021 - 11:09
Hebben wij recht op vergoeding op roodstand bij de Abn Amro en moeten we daar iets voor doen of krijg je vanzelf bericht van de bank?
anne24
anne24
27 feb. 2021 - 19:00
Ik zou me graag aanmelden bij de organisatie Sherlock, die van plan is gerechtelijke stappen te ondernemen inzake de hoge rentes op zakelijke kredieten. Kunt u mij meer info geven over hoe ik me kan aansluiten?
Komodromos
Komodromos
29 nov. 2020 - 17:31
I have a difference with ABNAMRO,conc.the national interest.Employees of the bank,together with DnB and Ministry of Finance stole 2 Billion Euro out of the Bank
WNijssen1
WNijssen1
29 nov. 2020 - 9:11
Is dit alleen bij de ABN AMRO of ook bij andere banken??
1 Reactie
Redacteur
Redacteur 29 nov. 2020 - 23:53
Hoi WNijssen1, Ook bij Santander en Vesting Finance, voor zover wij nu op dit moment weten. Met vriendelijke groet, Danny
Harm.Klaas
Harm.Klaas
29 nov. 2020 - 8:41
Ja dat klopt.
Harm.Klaas
Harm.Klaas
29 nov. 2020 - 8:40
Ik ben bekend met hoge rente interbank en moest 2015 op nieuw lenen en betaal nog steeds 1981 meer dan 60000 rente en nu rente op rente KiFid is bezig vroeger gem 15 % nu8.3% dat vindt Ron Droste normaal.
Nell Custers
Nell Custers
28 nov. 2020 - 18:35
Ik heb lange tijd een doorlopend krediet gehad bij money You, onderdeel van ABN Op mijn 66 ste levensjaar bleek ik alleen rente betaald te hebben en ben nu nog steeds aan het aflossen. Inmiddels overgezet naar freo! Kunt u hier met mij naar kijken?
1 Reactie
Redacteur
Redacteur 29 nov. 2020 - 23:53
Hoi Nell Custers, Je kunt een e-mail sturen naar kassa@bnnvara.nl. Graag duidelijk je casus vermelden inclusief eventuele bewijzen en correspondentie. Vriendelijke groet, Danny
smit212000
smit212000
28 nov. 2020 - 18:23
Het lijkt net of ABN AMRO probeert hun straatje schoon te vegen. Ik ben zelf al jaren klant bij de bank en ben onlangs door de bank benadert om mijn doorlopend krediet. Ze zeiden dat ik een hoge rente betaalde en dat misschien een persoonlijke lening beter bij mij zou passen en daarbij een lagere rente zou betalen. Na een gesprek met de bank heb ik 2 weken geleden mijn doorlopend krediet omgezet in een persoonlijke lening. Mocht in mijn geval ik teveel rente hebben betaald in het verleden is mijn kans op compensatie nu verkeken?
2 Reacties
Roelof246
Roelof24628 nov. 2020 - 18:42
hezelfde is met mij gebeurd
Fred Weidema
Fred Weidema15 mrt. 2021 - 11:00
Beste Smit 212000, Ook ik heb vanaf 2006 een Prive Limiet Plus bij ABN Amro. Zelfs terwijl het mijn dagelijks werk is om gedupeerden individueel bij te staan in woekerpolisprocedures tegen verzekeraars, was bij mij het besef niet goed doorgedrongen hoe ik benadeeld was door de bank. Na het lezen van de uitspraak van de Commissie van Beroep van het KiFiD van 3 Maart jongstleden nr. 2021-0015 ben ik mij gaan verdiepen in de cijfers. Het blijkt dat ik in 15 jaar tijd circa 11.500,- aan rente heb betaald waarvan 3.500,- onrechtmatig. Mijn klaagschrift ligt bij ABN Amro en indien niet tot een vergelijk wordt gekomen ben ik over 6 weken ontvankelijk bij het KiFiD. Ik kan helpen, zuiver op no cure no pay basis. Ook wanneer je een flexibel krediet hebt omgezet in een persoonlijke lening, ben je nog steeds ontvankelijk in je vordering tot schadevergoeding. Ik verneem graag van je!
Rob Hopmans
Rob Hopmans
28 nov. 2020 - 18:22
ABN, ING en waarschijnlijk elke bank steelt nog steeds ons geld, met kleine lettertjes en misleiding. Niets geleerd van de bankencrises.
FransRos
FransRos
28 nov. 2020 - 14:58
Ik heb in het verleden 14% hypotheekrente betaald, kun je daar ook niet eens achteraan gaan
1 Reactie
Redacteur
Redacteur 29 nov. 2020 - 23:54
Hoi Frans Ros, Je kunt een e-mail sturen naar kassa@bnnvara.nl. Graag duidelijk je casus vermelden inclusief eventuele bewijzen en correspondentie. Met vriendelijke groet, Danny

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor